zondag 20 september 2015

ONMOGELIJK


De laatste dag van de zomer. Het lijkt wel of de zomer dat nog even wilde vieren, de zon scheen en de vogels jubelden het uit. Heerlijk weer om met de hond naar het bos te gaan. In de natuur is het heerlijk gewoon zomaar eens na te denken over van alles en nog wat.
Vandaag dacht ik na over de, naar mijn mening, onmogelijkheden in mijn leven. 
Ik denk dat iedereen wel verlangens in zijn of haar leven heeft waar je een stempel ‘ONMOGELIJK’ op zet.
Maar nu ik er wat langer over nadacht schoten mij allerlei mensen en situaties uit de bijbel in gedachten die we eigenlijk ook de stempel ‘ONMOGELIJK’ zouden geven als we puur en alleen naar de feiten zouden kijken.

Neem bijvoorbeeld David die Goliath verslaat. David, een kind nog bijna, een schaapherder met nul militaire training tegen een goed getrainde krijgsman die ook nog eens drie keer zo groot was dan  hijzelf. Goliath helemaal in harnas en goed bewapend. David in z’n gewone kleren met een slingertje en een aantal stenen. ONMOGELIJK, een lachertje als we puur naar de feiten kijken. (1 Samuel 17:1-54)

Sara, die op bijna 100 jarige leeftijd nog zwanger wordt. Ze lacht Abraham zelfs uit als hij haar vertelt dat ze nog een kind zal krijgen, logisch want het is ook ONMOGELIJK. (Gen.21:2-3)

Maria, zwanger zonder gemeenschap met een man te hebben; ONMOGELIJK. (Luk.1:30-31)

Duizenden mensen te eten geven van 5 broden en 2 vissen en dan nog 12 manden eten overhouden; ONMOGELIJK (Mark.6:30-44)

Met een half karafje olie vaten volschenken, liters en liters; ONMOGELIJK.(2 Kon.4:1-7)

In een gloeiend heet opgestookte brandende oven lopen en er zonder één brandwondje uitkomen; ONMOGELIJK. (Daniel 3:21-27)

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Onmogelijk voor ons, onmogelijk als we kijken naar de feiten, maar als we Gods kracht en Gods mogelijkheden erbij rekenen is het ineens wèl mogelijk!

Misschien heb jij, net als ik, ook obstakels in je leven waarvan je denkt: ‘Onmogelijk deze te overwinnen’, schulden, trauma’s, verslaving, ziekte of verlangens die je onmogelijk kunt verwezenlijken. Misschien wil je al jaren zwanger worden, een boek schrijven, spreken voor volle zalen, een opleiding doen, een goede partner vinden enzovoorts.
Onmogelijkheden voor jou als je naar de feiten kijkt, maar: als je Gods mogelijkheden erin betrekt wordt het een heel ander verhaal.

Laten we niet de fout maken die 10 van de 12 verkenners maakten toen ze het Beloofde Land verkend hadden en zeiden: ‘Mozes, we kunnen het land niet innemen het wordt bewoond door reuzen!, het is ONMOGELIJK’
Het gevolg was dat deze generatie nooit het Beloofde Land ingingen maar in plaats daarvan 40 jaar door de woestijn zwierven. Alleen de 2 die zeiden: ‘Reuzen zijn er maar met onze God zijn we in staat ze te verslaan!’ kwamen in hun Beloofde Land.


Nu ik er zo naar kijk lijken de onmogelijkheden in mijn leven ineens niet meer zo onmogelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten