maandag 21 maart 2016

OUT OF ENVY

Lente! Ik ben nog een beetje ouderwets misschien maar bij mij begint de lente nog steeds op 21 maart. Lente is het jaargetijde waar ik vrolijk van word. Ontluikende knoppen, zingende vogels, de zon die steeds vaker de aarde verwarmt, kortom, nieuw leven.

Het stuk uit de Bijbel wat ik vandaag lees (Joh. 15:1-15) gaat echter over dood. Dood die vooraf gaat aan leven.
Jezus dood. 
Ik heb de Bijbel al wel een aantal keren helemaal gelezen en het verwondert me steeds hoe steeds weer nieuwe tekstgedeelten tot me spreken.
Vandaag in dit stuk slechts drie regels:
"But Jesus still made no reply"
-knowing it was out of envy that the chief priests had handed Jesus over to him
en
"Crucify Him"

Het was me nooit eerder opgevallen dat Pilatus wist dat de priesters Jezus uit jaloezie overgedragen hadden aan hem. "Kruisig Hem", uit jaloezie, en Jezus zei niets om Zichzelf te verdedigen.
Jezus werd gekruisigd, werd gedood maar Hij heeft nooit luider kunnen spreken dan hierna, Hij is nooit meer aanwezig geweest dan hierna en Hij heeft nooit meer mensen kunnen bereiken en genezen en troosten en bemoedigen dan hierna.
Soms is het dus misschien helemaal niet zo erg als 'priesters' je willen 'kruisigen' en 'doden', misschien moet je ook gewoon helemaal niks zeggen als je in zo'n situatie zit.
God was er om Jezus liefdevol op te vangen, God was er om Jezus in meer glorie en pracht op te laten staan dan Hij ooit bezeten had. Liefde overwint namelijk altijd. In vergelijking met liefde is jaloezie een verschrompeld blad wat vertrapt wordt op de grond en vervolgens weggeblazen door de wind.
De priesters? Daar lees ik eigenlijk niks meer over, misschien zijn ook zij vervlogen met diezelfde wind.
Maar Jezus is opgestaan en leeft vandaag en voor eeuwig! Ook in jou, als je wil.
Love never fails!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten