vrijdag 24 augustus 2012

JEZUS NIET TE KOOP



Bijna elke ochtend zit ik hier al om kwart over zes buiten. Helemaal alleen in de stilte met een vers gezette kop koffie. Net als thuis begin ik de dag hier met het lezen van de Bijbel. Ik heb de NLT meegenomen, een leuke, moderne studie Bijbel. 
Hoe vaak al heb ik Lukas gelezen en hoe anders kan hij steeds weer tegen je spreken? 
Ik heb Lukas 7 gelezen en zou daar wel heel de week over kunnen schrijven.
Om half acht begon de meditatie, ik had mijn Bijbel meegenomen en toen we begonnen naast me neer gelegd. Na het ontbijt, wat we in stilte houden, kwam Rinske naar me toe en fluisterde in m’n oor: ‘Dank je, dat je je Bijbel had meegenomen’. Gaaf!

Een stukje Lukas 7 wat me opviel:
Natuurlijk het absolute geloof van de Romeinse legerofficier in Jezus en ook de ommekeer die in dit verhaal zit: eerst de gedachte dat Jezus zou moeten reageren op de goede daden die een mens doet en later het besef dat het daar helemaal niet om gaat.
De Romeinse legerofficier zond enkele respectabele Joodse leiders naar Jezus omdat zijn slaaf heel erg ziek was (vers 3). Ze vertellen tegen Jezus wat een geweldig mens de centurion is en wat voor goede daden hij gedaan heeft, hij heeft zelfs een synagoge gebouwd voor de Joden, ‘dus’ zeggen ze ‘als er iemand is die Uw hulp verdient, dan is hij het wel’.
Jezus besluit met de mannen mee te gaan en onderweg komt de totale ommekeer. De centurion stuurt deze keer zijn vrienden in plaats van respectabele leiders en deze vrienden brengen een heel andere boodschap over, namelijk een boodschap van geloof.
Ze zeggen namens de centurion: ‘U hoeft zelfs niet te komen, ik geloof voor 100% in uw autoriteit over ziekte, als U zegt dat de ziekte weg moet gaan zal hij gaan!’
Jezus was verbaasd over zoveel geloof en dat bij een man die niet eens uit Zijn volk kwam, een vreemde als het ware. Dit is precies het geloof wat we nodig hebben. Geloof wat 100% zeker weten is.
Geloof, en niet goede daden doet ons genezen.

Ik herinner me nog dat de man van een vriendin van mij ziek was en zij eigenlijk dezelfde vraag stelde aan God: ‘Hoe kan dat nou God, hij doet altijd zoveel voor U. Als iemand het verdient om genezen te worden, dan is hij het wel.’
Maar daar gaat het blijkbaar niet om. Het gaat om dat onderwerpen en 100% geloven.

De centurion zei: ‘Heer doe geen moeite om naar mijn huis te komen want ik ben zo’n grote eer helemaal niet waard......spreek gewoon van waar U bent en mijn knecht zal genezen zijn’

En op dat moment was zijn knecht genezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten