maandag 7 september 2015

NO MORE EXCUSES


 Het is heel makkelijk overal een excuus voor te vinden. ‘Daar ben ik nu inmiddels te oud voor’, ‘ik heb de verkeerde opleiding’ ‘dat kan ik nooit’ ‘mensen kijken op me neer’ ‘ik ben al zo vaak slecht behandeld’ etc. etc. Excuses zorgen ervoor dat je kunt blijven in de situatie waarin je zit. Excuses zorgen ervoor dat je met minder genoegen neemt dan het beste wat God voor je gepland heeft. Je kunt overal een excuus voor vinden. Excuses zijn er plenty; ‘Het lukt me niet af te vallen want ik heb een trage stofwisseling, ik ben gestopt met roken, zit in de overgang, overgewicht zit in de familie’

Het is wel mogelijk te veranderen, als je maar stopt met het verzinnen van excuses. 
Ontwikkel de houding: ‘No more excuses! Ik ga gelukkig zijn ondanks tegenslagen. Dit is de dag die God me geeft en ik ga ervan genieten en er dankbaar voor zijn! Ik ga m’n dromen waarmaken’.
Voel je je minderwaardig en ontoereikend? We met die gevoelens, je bent een kind van de Almachtige God!
Heb je  niet de kwaliteiten of de looks die je collega of buurvrouw heeft? Nou dan heb je die ook niet nodig want God heeft jou precies gegeven wat jij nodig hebt. Jij bent uniek geschapen om jou te zijn. ‘You are wonderfully and fearfully made’ zegt psalm 139. Sta op en wees jezelf.
God wil dat je je gaven gebruikt. God wil dat alle potentie die Hij in je gelegd heeft tot volle ontplooiing komt. Laat jij je weerhouden door excuses?
Je hebt nog zoveel ongebruikte gaven in je. Stop met ‘ja maar’ en ‘wat als’, ga gebruik maken van wat God je gaf, neem je verantwoordelijkheid, ga dat boek schrijven, begin aan die opleiding, schrijf dat ondernemingsplan, kortom; stap naar buiten en plant die zaadjes vol mogelijkheden die nog in je zitten. Stop ermee jezelf te vertellen wat je niet kunt en wat je niet hebt, waar je geen discipline voor hebt en wat je toch niet gaat lukken. God heeft alles al in je gelegd wat je nodig hebt. Dit is jouw tijd om te schijnen!

Excuses zijn niet meer dan afleidingen. Iedereen is weleens onrechtvaardig behandeld, over iedereen is weleens geroddeld, tegen iedereen is weleens gelogen, iedereen is weleens in de steek gelaten. Dit zijn allemaal excuses die je je doel laten missen als je ernaar handelt. Zijn ze je dat waard?

Vanaf vandaag geldt voor mij: no more excuses!


1 opmerking: