dinsdag 15 september 2015

WOORDEN VAN WIJSHEID



‘De Here God heeft mij Zijn woorden van wijsheid gegeven zodat ik weet wat ik tegen terneergeslagen mensen moet zeggen’ (Jes.50:4 HB)

De Here God heeft ons allemaal Zijn woorden van wijsheid gegeven. Toch denk ik niet altijd te weten wat ik moet zeggen tegen terneergeslagen of depressieve mensen. 
Mijn eigen zoon is depressief, manisch depressief en de woorden die ik tegen hem spreek lijken vaak af te ketsen tegen een enorm harnas wat hij draagt. Mijn woorden lijken te ketsen tegen dat harnas en daar als het tegenovergestelde terug te kaatsen. Alle hoopvolle woorden van God worden veranderd in de hopeloze woorden van mijn zoon.
Ik heb Gods woorden tegen hem gesproken, ik heb hem Gods beloften verteld, ik heb hem gezegd hoe God iedereen wil genezen en hoe Hij Zijn Zoon naar deze wereld stuurde om Leven te geven in overvloed. Ik vertel hem bijna dagelijks over de scheppingskracht van woorden en dat de woorden die je spreekt van levensbelang zijn. Ik heb hem verteld hoe onnoemelijk veel God van hem houdt.

Hij gelooft er niet in zegt hij. Hij gelooft in zijn ellende, hij gelooft dat er voor hem geen toekomst is, hij gelooft dat hij nooit gelukkig zal worden, nooit een vriendin zal hebben, nooit een gezin en hij gelooft dat hij liever niet meer zou leven, hij gelooft dat hij liever dood zou zijn.

Op zulke momenten weet ik vaak niet meer welke wijze woorden van God ik tegen hem kan zeggen, welke woorden zijn hart zullen raken en welke woorden zijn ogen zullen openen.
Ik weet alleen dat Gods Woord waarheid is en altijd doet wat het zegt.
In Jesaja 55:10-11 staat: Zoals regen of sneeuw neerdaalt uit de hemel en daarheen niet terug keert zonder eerst de aarde te doordrenken, haar te bevruchten en te laten gedijen, zodat er zaad is om te zaaien en brood om te eten- zo geldt dit ook voor het woord dat voortkomt uit Mijn mond: het keert niet vruchteloos naar mij terug, niet zonder eerst te doen wat Ik wil en te volbrengen wat Ik gebied.


Dus hoe moeilijk het vaak ook is, ik blijf leven spreken en mogelijkheden en een hoopvolle toekomst want God heeft mij Zijn woorden van wijsheid gegeven zodat ik weet wat ik tegen terneergeslagen mensen moet zeggen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten