vrijdag 1 februari 2013

OVERWINNING



Ik vind het altijd zo gaaf als ik ‘s morgens de Bijbel lees dat er echt iets instaat voor de komende dag; goede raad, een bemoediging en wijsheid.

Vandaag lees is Jozua 11. Terwijl ik lees onderstreep ik altijd wat me op dat moment aanspreekt en die teksten schrijf ik dan na het lezen achter elkaar en dat is dan waar ik die dag mee op pad ga.

Jozua 11
4 Die koningen trokken met hun legers ten strijde: het was een onafzienbare menigte soldaten, zo talrijk als de zandkorrels van de zee.
6 Maar de Heer zei tegen Jozua: ‘Je hoeft niet bang voor ze te zijn Ik zorg ervoor dat jullie ze morgen om deze tijd allemaal dood op de grond zien liggen’
15b Jozua liet niets achterwege van wat de Heer aan Mozes had opgedragen.
18 Hij voerde lange tijd oorlog tegen die koningen
19b Er viel Israël niets zonder slag of stoot in handen
21 Jozua roeide in die tijd ook de Enakieten uit
22 Er bleven in het land van Israël geen Enakieten meer over
23b Hiermee eindigde de oorlog.

Mijn interpretatie:
Je kunt in je leven aangevallen worden door allerlei problemen en bedreigingen. Maar God zegt: ‘Je hoeft niet bang voor ze te zijn want Ik zorg ervoor dat je ze allemaal zult overwinnen’ Wat je moet doen is, net als Jozua, Gods Woord toepassen en doen wat Hij zegt. Wat je ook ziet is dat Jozua de strijd aangaat en dat moeten wij ook doen. Soms kost het tijd en moeite om je problemen de baas te worden, het gaat niet zonder slag of stoot, maar als je samen met God de strijd aangaat zul je elk probleem in je leven kunnen verslaan al is het een reuzen groot probleem.

Er staat dat Jozua de vijand uitroeit. Dat betekent dat hij pas opgeeft als de vijand werkelijk helemaal verslagen is. Ik merk soms als ik een probleem heb dat ik het even fix. Het probleem daarmee is dat het steeds opnieuw terug komt en dat komt omdat je even een acceptabele oplossing hebt gezocht in plaats van het probleem echt uit te roeien.
Als je werkelijk rust wilt en werkelijk van het probleem verlost wilt zijn zul je dus niet op moeten geven voor het helemaal opgelost is. 
God belooft als we niet bang zijn, niets nalaten van wat Hij zegt en onze problemen tegemoet treden en aanpakken Hij ervoor zorgt dat we elke ‘vijand’ dood op de grond zullen zien liggen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten