zaterdag 23 maart 2013

JAMMIE




Vanmorgen ben ik mijn dag begonnen met een snee paasbrood met heel dik roomboter en een nougat gebakje, niet zo verstandig geloof ik maar wel lekker. Zo gaat het vaak, niet zo verstandig maar wel lekker.....even. Morgen baal ik weer als ik op de weegschaal sta en dat niet alleen, het is ook gewoon niet gezond.

Toen ik wat op ging ruimen vond ik een schrift van een paar jaar geleden. Ik ben toen eens begonnen een boekje over wijsheid te schrijven en het was wel heel treffend wat ik las toe ik het open sloeg:

Daniël 2:20
‘Geprezen zij de naam van God
van eeuwigheid tot eeuwigheid
want Hij bezit wijsheid en kracht
21b Hij geeft de wijzen hun wijsheid
en de verstandigen hun kennis
22 Hij onthult diepe, verborgen dingen.’

Nog een voorbeeld is Daniël. Daniël leefde in de tijd van de Babylonische ballingschap. Hij was samen met een aantal anderen uitgekozen om aan het hof getraind te worden om dienaren van de koning te worden. Het was de bedoeling dat zij de gewoonten en regels van de koning zouden leren en daar kregen ze een opleiding van drie jaar voor. Maar Daniël en zijn vrienden hadden een relatie met God. Zij hadden al een Koning die zij gehoorzaamden en ze waren vastbesloten deze Koning te volgen en Zijn Woord toe te passen. Ze sluiten geen compromissen en dat werpt zijn vruchten af.
De leerlingen kregen bijvoorbeeld een speciaal dieet om sterk en gezond te worden. Ze krijgen het beste van het beste te eten. Daniël en zijn vrienden weigeren dit echter te eten, ze willen zich houden aan de voedingsvoorschriften van God en Daniël stelt een testperiode van tien dagen voor. Ze krijgen hier toestemming voor.

Dan. 1:15 ‘Aan het eind van de tien dagen zagen zij er gezonder en beter doorvoed uit dan alle jonge mannen die de koninklijke spijzen voorgezet hadden gekregen’

Daniël koos er altijd voor God te volgen en Zijn Woord toe te passen. Hij en zijn vrienden lieten zich niet verleiden door pracht en praal en heerlijk eten, de dingen die schijnbaar beter leken.
Het gevolg hier van is:

Dan. 1:17 ‘ En God gaf de vier mannen wijsheid, kennis en verstand van alle geschriften; bovendien was Daniël bij machte alle mogelijke dromen en visioenen uit te leggen’

AMPl. God gave them knowledge and skill in all learning and wisdom

En zo gaat het nog een heel stuk door, veel te lang voor hier. Ik vond het gewoon grappig om te lezen net na het nuttigen van een gebakje op nuchtere maag. God geeft in Zijn Woord zoals op elk gebied ook op gebied van voeding hele wijze raad. We mógen alles eten maar of dat nou zo gezond is? Daniël en zijn vrienden zagen er met Gods ‘dieet’ in ieder geval gezonder en beter doorvoedt uit dan alle anderen. Morgenochtend toch maar weer gewoon een volkoren boterham!


1 opmerking:

  1. Ik ben al een paar maanden bezig om 'normaal' te eten. Hoewel het heel moeilijk is, denk ik dat God ons helpt als we ervoor kiezen om niet meer te snoepen enzo. Ik vind het moeilijk en jou blog helpt me vandaag :-)

    BeantwoordenVerwijderen