vrijdag 1 maart 2013

LET'S PARTY


1 Maart, volgens de weergeleerden het begin van de lente. Ik hou toch maar gewoon 21 maart aan, eigenwijs als altijd. Mijn operatie is weer achter de rug en ben alweer thuis om te herstellen, zes weken weinig tot niks doen, tenminste geen dingen die ik niet leuk vind, heb ik even geluk! Veel tijd dus om te lezen, schrijven, ‘krejeren’, visite te krijgen, TV te kijken. preken te luisteren, studies te kijken, mezelf te laten vertroetelen, kortom: een top tijd!

Lukas 19. Jezus gaat met Zacheüs mee naar huis wat het volk niet leuk vindt want in hun ogen is Zacheüs een grote zondaar. Hij is een belastingambtenaar en heeft mensen op een schandalige manier afgezet. Jezus doet  wat Hij zelf wil, altijd. Zacheüs komt tot inkeer en betaalt de mensen viervoudig terug. ‘Salvation has come to this house today’  zegt Jezus, en ‘I have come to seek and save those like him who are lost’

Hier het vierde voorbeeld wat ik van de week al lees in Lukas over iets wat verloren is. En wat een enorme waarde het verlorene heeft voor God. God wil het verlorene terug: het verloren schaap, de gevallen munt, de verloren zoon (alle 3 Lukas 15) en hier de ‘verloren Jood’ die een oplichter was geworden.

Jezus zegt dat Hij speciaal gekomen is om dat te zoeken wat verloren is. Het gaat van Jezus uit: to seek, een werkwoord, Jezus gaat actief op zoek.

Ik vind het een hele geruststelling dat Jezus zegt dat Hij mensen die ‘verloren’ zijn geraakt opzoekt. Het is toch gaaf dat Hij niet boos is omdat je op één of andere manier afgedwaald bent, dat Hij Zich niet afgewezen of gekwetst voelt? Het is toch gaaf dat je in Zijn ogen zo waardevol bent dat Hijzelf je komt zoeken en dat de hemel blij over je is en dat Gods engelen blij zijn als je teruggevonden bent? Zó blij dat er zelfs een feest voor je gegeven wordt! (Luk.15)

Het maakt voor Jezus helemaal niet uit waarom je verloren bent. Dat zie je aan de verscheidenheid van Zijn gelijkenissen: een schaap, afgeleid door iets wat interessanter leek? onoplettendheid? De munt die zomaar wegglijdt, uit de hand rolt ergens anders naartoe. De verloren zoon die het avontuur aan wilde gaan, de sleur beu is en denkt dat het ergens anders beter is en de belastingambtenaar die geld, bezit en aanzien belangrijker vindt. Allemaal verschillende oorzaken waarom iemand God verlaat en het ergens anders (in) zoekt.

Laat maar gaan dan? Wie niet horen wil moet maar voelen? Eigen schuld, dikke bult?

Nee: Ik, de Mensenzoon, ben gekomen om zulke als deze, die verloren zijn, te zoeken en te redden.
en de hemel is blijer over één zondaar die terugkomt bij God dan over 99 rechtvaardigen die nooit afdwaalden.
Gods engelen zijn kei blij wanneer zelfs maar één zondaar spijt krijgt en terugkomt.
De vader sloot zijn zoon in zijn armen en kuste hem, gaf hem de mooiste kleren, sierraden en schoenen. ‘We moeten feestvieren’ zei hij ‘voor deze zoon van mij die teruggekomen is’
‘Let’s party’

In alle gevallen is de blijdschap enorm en hoor je geen enkel verwijt.
Zó is Jezus. Hij verwijt niet en veroordeelt niet, Hij zoekt en redt.

Mooi want ik heb namelijk ook nogal eens de neiging om van de kudde af te dwalen. Heb er vaak moeite mee een schaap te zijn. Blijf altijd de beste maatjes met God maar braaf meelopen in Zijn kudde, ach wat zal ik zeggen? Ik ga weleens alleen op pad en als ik dan te ver afdwaal is er dus Iemand die me zoekt en me redt en nog super blij is wanneer Hij me vindt ook. Geen verwijt en geen oordeel maar wel een feestje!

2 opmerkingen:

  1. Bedankt Jenneke.
    Wat een geweldige Herder hebben we!
    Beterschap hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel voor je prachtige blog. Deze geeft mij hoop. Liefs.

    BeantwoordenVerwijderen