donderdag 21 maart 2013

LENTE


21 maart Lente. De zon schijnt! Het is 0 graden maar de zon schijnt. De lente is begonnen en de naam van mijn dagboek verandert vandaag van Winterdagboek in Lentedagboek.
Het is ruim drie weken geleden dat ik geopereerd ben en ik kan (volgens mij) al bijna alles weer. Het is bizar te ontdekken dat ik ondanks deze verplichte rustperiode nog steeds tijd tekort kom. Ik luister preken en studies, lees veel, ‘krejeer’ en kijk ook wat meer TV dan gewoonlijk op de meest bijzondere tijden. 

Het nieuws in Nederland staat bol van een Turks jongetje wat opgevoed wordt in een Nederlands pleeggezin wat bestaat uit twee lesbische moeders. Het wordt enorm opgeblazen door een of andere Turkse krant waardoor het lijkt alsof elke Turk vreselijk tegen de pleegmoeders is.
Het valt me op hoeveel macht de woorden van een paar mensen die kwaadspreken kunnen hebben en wat de gevolgen daarvan kunnen zijn.
Dat zie je bijvoorbeeld ook bij het verhaal van de 12 verkenners die het land Kanaän gaan verkennen. Het is het Beloofde Land en God zegt tegen het volk dat ze het land zeker in kunnen nemen, een aantal van de verkenners spreken echter negatieve woorden en zijn het oneens met God. Het volk geloof de negatieve woorden van de 10 verkenners en het gevolg is dat een heel volk 40 jaar in de woestijn ronddwaalt.
Vanmorgen las ik 2 Samuel 10 waar ook weer zoiets gebeurd. De koning van Ammon sterft en David stuurt twee afgezanten naar de zoon van de overleden koning om zijn deelneming te betuigen met het verlies van zijn vader. De raadsheren van de koning beginnen echter kwaad te spreken en suggereren dat David slechte bedoelingen heeft. 
‘Dacht u dat David u zijn deelneming laat overbrengen omdat hij de nagedachtenis van uw vader wil eren? Die afgezanten van hem zijn natuurlijk spionnen die de stad moeten verkennen zodat hij haar te gronde kan richten!’
Het gevolg? Een giga oorlog.
‘David doodde 700 wagenmenners en 40.000 ruiters’ door de kwaadsprekerij van een paar raadsheren.
Jezus waarschuwde er ook voor: ‘Kijk uit voor het gist van de Farizeeërs’

Hier zie je hoe een paar negatieve woorden en insinuaties gigantische gevolgen  hebben. 
Maar ook positieve woorden hebben impact en kracht. 'Dood en leven zijn in de macht van de tong' zegt God.
En wij staan voor de keuze welke woorden we zullen spreken.
Iets om over na te denken voor we onze mond open doen!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten