woensdag 6 maart 2013

JE KUNT JE TOEKOMST VERANDEREN



Vandaag zat ik eens te Googlen op mijn eigen naam. Het is toch bijzonder om te zien wat er dan allemaal voorbij komt. Naast persoonlijke gegevens komen er ook advertenties voorbij over het laten uitzoeken van je stamboom. Als je wilt kun je helemaal uit laten zoeken wie je voorvaderen waren. Je komt van alles te weten over je voorgeslacht: hoe ze de kost verdienden, hun maatschappelijke positie, hun geloofsovertuiging enz. En vaak zie je een rode draad door de generaties lopen, bepaalde gewoonten, tradities, maatschappelijke klasse, visie en vaak zelfs dezelfde tak van beroepskeuzen. Soms zie je echter ook ineens een radicale ommekeer in een stamboom. Als bijvoorbeeld ineens een van je voorvaderen besluit te emigreren en met een partner uit een totaal andere cultuur trouwt of met iemand uit een totaal andere maatschappelijke klasse of een totaal andere maatschappelijke positie. Op het moment dat zoiets gebeurd zie je ineens heel de groei van je stamboom veranderen. Dit bewijst dus dat één persoon de toekomst en het doel van zichzelf en de generaties na hem kan veranderen.
En jij kunt diegene zijn die die toekomst verandert.

Stel je komt uit een voorgeslacht van ongelovigen en jij bent nu de eerste die besluit Jezus te gaan volgen, dan zal dat niet alleen van invloed zijn op jouw toekomst maar ook op die van je kinderen. Je kunt de toekomst veranderen!
Vóór jou kan het altijd op een bepaalde manier gegaan zijn. Mijn vader zei bijvoorbeeld altijd: ‘Wie voor een dubbeltje geboren is wordt nooit een kwartje” en hij had dit van zijn vader en die weer van zijn vader, het was een overtuiging die in de familie leefde en ik heb het ook lang voor waarheid aangenomen. 
Er zijn families waar van generatie op generatie alcoholisme voorkomt of echtgenoten die hun vrouwen slaan of bepaalde ziekten of armoede of.....noem maar op.
Tot hier, tot vandaag, tot jou. Want jij kunt de keuze maken Jezus te volgen in plaats van de generatie tradities. Jij kunt het een halt toe roepen en zeggen: ‘het misbruik stopt bij mij, bitterheid en wrok stopt bij mij, niet willen vergeven stopt bij mij, een laag zelfbeeld stopt bij mij. Mijn kinderen hoeven daar geen last meer van te hebben want ik maak andere keuzen en daardoor zullen de generaties na mij anders zijn.
Vanaf nu zal er zegen zijn en overvloed en vrijheid en waarheid. Waarom?
Omdat ik Jezus ga volgen en Gods Woord ga toepassen en dàt verandert de toekomst. Ik kies ervoor om niet in de voetsporen van mijn voorvaderen te treden maar in de voetsporen van Jezus, ik kies ervoor niet de woorden van mijn voorvaderen als waarheid te accepteren maar Gods Woord.
Echt waar: je kunt je toekomst veranderen!

2 opmerkingen:

  1. Klopt helemaal. Heeft weer alles te maken met je wil, heel herkenbaar.
    Dat wordt niet in de tuin zitten vandaag.
    Groetjes,
    Sjaan.

    BeantwoordenVerwijderen