zondag 11 november 2012

DE MOEITE VAN HET PROBEREN WAARD


Als je ervoor kiest in God te geloven, kies je er volgens mij ook voor te geloven dat Zijn Woord waarheid is. Ook al snap je er misschien niets van en ook al zie je het niet in je leven en ervaar je het nog niet.
Ik denk niet dat wij de arrogantie kunnen hebben om zelf te gaan bepalen wat er in Gods Woord waar is en wat niet. ‘Ik BEN de Waarheid’ zegt Jezus. En dat is super gaaf want in Markus 11:23 staat Ik verzeker jullie: als iemand tegen die berg zegt: ‘Kom van je plaats en stort in zee,’ en niet twijfelt in zijn hart, maar gelooft dat gebeuren zal wat hij zegt, dan zal het ook gebeuren.

God zegt dat we zullen hebben wat we zeggen. Jammer genoeg zeggen we echter heel vaak juist datgene wat we niet willen hebben. We benadrukken vaak onze tekorten en datgene wat we niet hebben. 

We zeggen bijvoorbeeld: ‘Ik weet niet meer hoe ik rond moet komen hoor, alles wordt steeds duurder en het lijkt wel of ik alleen maar minder geld krijg, ik kom elke maand geld tekort’ en waarschijnlijk is dit ook wat je ziet gebeuren.

Want je krijgt wat je zegt, goed of slecht. Dus waarom zouden we niet gaan zeggen wat we wel willen? ‘Vanaf vandaag zal ik altijd voldoende geld hebben en ik zal me er nooit meer zorgen om hoeven maken, want ‘Jezus was rijk maar is omwille van u arm geworden, opdat u door Zijn armoede rijk zou worden’ staat er in 2 Korintiërs 8:9 en aangezien Gods Woord waarheid is, is dit dus waar.

Tegen welke berg je ook opziet of welk probleem je ook hebt, een berg schuld of een probleem met je gezondheid, Jezus zegt: Ik verzeker jullie: als iemand tegen die berg zegt :‘Kom van je plaats en stort in zee’ en niet twijfelt in zijn hart, maar gelooft dat gebeuren zal wat hij zegt dan zal het ook gebeuren. In de Engelse vertaling staat er nog achter he will have whatever he says  Hij zal krijgen wat hij maar zegt.

Jezus benadrukt hier duidelijk het spreken doordat Hij steeds herhaalt dat we het moeten ‘zeggen’, drie keer zeggen tegen één keer geloven. Toch wordt er in kerken altijd veel meer gepreekt over geloven dan over zeggen. Misschien zien we soms te weinig van Gods Woord werkelijkheid worden in ons leven omdat we het te weinig spreken.

Als we meer Gods Woord zouden spreken zouden we het meer zien gebeuren en dus steeds meer geloven. Dat is eigenlijk ook wat er in het leven van Abraham gebeurde. God veranderde Abram’s naam in Abraham, wat betekent ‘vader van vele volken’ (Gen.17:5)
Dus telkens als Abraham zichzelf voorstelde zei hij ‘ik ben de vader van vele volken’ en als een ander hem aansprak zeiden ze ook ‘vader van vele volken’

Als je in God gelooft en daarmee gelooft dat Gods Woord waarheid is dan lijkt het me zeker de moeite waard Zijn Woord te gaan spreken en eens te kijken wat er gebeurd.

Vanmorgen las ik ook Jeremia 50 in de King James, waarin God  aankondigt dat Hij de Babeloniërs gaat vernietigen en Zijn volk wil herstellen. Wat daar opvalt is dat God ook steeds de opdracht geeft: 'Publish, public, say, shout, declare and say' het is dus niks nieuws dat we Gods Woord moeten spreken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten