maandag 19 november 2012

STEL NIET UIT TOT MORGEN


Voel me vandaag een beetje down. Waarom? Geen idee, gewoon zo voel je je weleens.
Wat voor mij dan het beste werkt is: aandacht. Ik heb dan duidelijk behoefte aan aandacht, mensen die laten merken dat ze van me houden en dat ze het prettig vinden met me om te gaan. Warmte, gezelligheid, het gevoel waardevol te zijn voor een ander. En toen ik er verder over nadacht bedacht ik dat dat het waardevolste is wat je een ander te geven hebt: je tijd, je aandacht, je gezelschap.
Je zegt er een ander mee: ‘Je bent belangrijk voor mij, je doet ertoe voor mij.’
Een bezoekje, luisteren naar iemand, aandacht, attentie, dat is wat er toe doet.
Tegenwoordig sturen we elkaar maar snel een mailtje of ‘kletsen’ even via facebook en dat is oké, maar niet in plaats van. Het is ook goed elkaar in de ogen te kunnen kijken, onze onverdeelde aandacht te geven.

Hoe vaak zeggen we niet: ‘Doe haar de groeten van mij’?, want ja wij hebben het te druk om zelf even langs te gaan.
Maar je zult nooit spijt krijgen van tijd die je vrijgemaakt hebt voor iemand.
Ik heb een vriend die een tijdje stervensbegeleiding gedaan heeft en hij heeft nog nooit meegemaakt dat een stervende er spijt van had dat hij niet nog meer gewerkt had. Als er spijt was, was dat altijd om te weinig tijd doorgebracht met de mensen die ertoe deden.
Het verlangen om contact te hebben, samen te lachen, een hug te geven, iemands glimlach te zien.

Neem tijd voor de mensen die goed voor je waren, doe het niet af met: ‘Ik heb helaas geen tijd maar in gedachten ben ik bij je’
Bedenk welke mensen in jou geinvesteerd hebben. Neem de tijd voor mensen die tijd voor jou hadden. Mensen zijn vaak zo blij met je tijd. Net zo blij als jij met tijd van anderen die er waren toen jij ze nodig had.

Niemand van ons is waar hij nu is op eigen kracht. Er zijn altijd mensen geweest die in je geinvesteerd hebben, die voor je gezorgd hebben, die je geholpen hebben, je opbouwden, troostten, bemoedigden, er voor je waren.

Soms kan het ineens ‘te laat’ zijn en heb je de kans om tijd met iemand door te brengen voorbij laten gaan. Daarom denk ik dat het goed is die persoon vandaag te vertellen hoe waardevol hij voor je is. Verras vandaag iemand met je tijd, je aandacht, je lach en je liefde, het is het waardevolste wat je te geven hebt!

1 opmerking:

  1. Tsja, aandacht... dat heeft iedereen nodig. Niet zo maar 1x, maar steeds weer.
    Leuk om te zien dat je nieuwe blog volgers hebt, tof!
    VOLHOUDEN!

    BeantwoordenVerwijderen