woensdag 14 november 2012

VRAAGTEKENS



Vannacht werd ik zoals gewoonlijk om 3 uur wakker en dacht meteen aan wat een vriendin tegen me zei: ‘Dan moet je gaan bidden’. 
God maakt je wakker om te bidden. 
Ik vind het fijn om met God te praten en deed het eigenlijk altijd al als ik ‘s nachts wakker werd. Het voelt veilig en knus. Het is prettig om zo midden in de nacht zonder ergens door gestoord te worden met God te kunnen praten.
Maar, zo vroeg ik me vanmorgen af, is het inderdaad zo dat God ons wakker maakt om te bidden? Ik vraag me zo vaak af bij dit soort dingen die gezegd worden: ‘staat dat in de Bijbel of zijn mensen het ooit beginnen te zeggen omdat ze het dachten en wordt het nu als waarheid aangenomen?’
Meestal als ik wakker word is dat rond 3 uur en een andere vriendin zei: ‘ dat komt omdat dan de strijd in de geestelijke wereld het grootst is’. Is dat zo? Waar staat dat dan? En als het hier 3 uur ‘s nachts is dan is het toch in een ander deel van de wereld een andere tijd, 4 uur ‘s middags, 11 uur ‘s morgens, en hoe zit het daar dan met die strijd in de geestelijke wereld?
Vraagtekens.
Ik zat van de week in de auto toen er een vraaggesprek met Jan Zijlstra op Groot Nieuws radio was. Hij zei dat we onze vraagtekens moesten vervangen door Gods uitroeptekens.
God zelf zegt ook dat we zelf alles moeten toetsen aan Zijn Woord en dat lijkt me een goed plan, het is tenslotte Zijn Woord wat ik wil toepassen.

In ieder geval is bidden altijd goed, wanneer dan ook. God vindt het gaaf om met ons te praten, Hij wil graag een relatie met ons en vindt het fijn als we Hem bij alles in ons leven betrekken. En Hij is er altijd, dag en nacht. Of Hij me speciaal wakker maakt? In ieder geval geniet ik altijd wel van ons ‘nachtelijk’ gesprek.

Waar het me meer om gaat is dat ik merk dat ik vaak de dingen die mensen zeggen gewoon meteen geloof en dat kan een gevaar zijn.
FF Googelen.
In Lukas 6:12 staat dat Jezus een hele nacht op een berg bleef om te bidden.
In Handelingen 16:25 bidden Paulus en Silas om middernacht in de gevangenis.
In Handelingen 12:5 staat dat de gemeente van Petrus heel de nacht vol vuur bleef bidden toen Petrus gevangen zat.

Ik vind een preek uit 2006 van Ds. Bastiaan Elders van de gereformeerde kerk van Enschede-Oost, hij zegt: ‘God kan je ook wakker maken ‘s nachts. Bid dan tot God. God maakt je dan ook weleens wakker om voor iemand anders te bidden. God kan dus hiermee een groot doel hebben als Hij je ‘s nachts wakker maakt. Weleens over nagedacht?’

Nou, als een dominee het al zegt. Helaas noemt hij er geen tekst bij, wat hij bij heel de rest van zijn preek wel doet. De preek gaat over bidden en hij haalt heel veel teksten aan, behalve bij het ‘s nachts wakker maken, jammer.

Vraagtekens.
Als iemand van jullie het uitroepteken vindt houd ik me aanbevolen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten