zaterdag 17 november 2012

ZORGEN


'Maak je om geen ding bezorgd', 'Vrees niet' zegt God 365 keer in Zijn Woord. Eén keer voor elke dag. Is het slim Gods Woord in de wind te slaan? Nee, niet slim. God maakte ons, kent ons, plande ons van tevoren, weet alles over ons en voor Hem is alles mogelijk.
Hij heeft ons geluk voor ogen en niet ons ongeluk en Hij geeft ons een hoopvolle toekomst. (Jer. 29:11)
Dus is het het aller slimste je geen zorgen te maken.

Waarom doen we het dan toch?
Om de 'ja maar' in ons leven. Om de 'ja maar' die je bankrekening je vertelt of de dokter die slecht nieuws heeft, je kind die het leven niet meer ziet zitten, de pijn die je hebt en maar niet over gaat, de kille sfeer in huis die er eerst niet was. De 'ja maar' die vraagt hoe je ooit je schulden af moet betalen, de 'ja maar' die zegt dat er nu toch echt een koper voor je huis moet komen, de 'ja maar' die je laat zien dat bij jou toch niks gaat lukken, de 'ja maar' die je vertelt dat je nog steeds heel erg eenzaam bent. Alle 'ja maren' die je je zekerheid en veiligheid ontnemen.

Ik noem zo maar wat dingen op die ik zie in mijn omgeving, dingen die ik hoor bij de kapper en de slager. Echte dingen, die echt bestaan en die zijn zoals ze zijn, nu op dit moment.
Op die momenten zijn zorgen heel begrijpelijk maar nog steeds bieden ze geen oplossing. Al die situaties ontwikkelen ook verder, vanaf nu.
Wat kun je doen in plaats van je zorgen maken?

'Maak je om geen ding bezorgd' zegt God, 'denk je dat je zorgen maken ook maar een dag aan je leven toe kan voegen?' Met andere woorden: 'denk je dat je zorgen maken de situatie positief zal veranderen?'
Nee.
Het alternatief? Legio.
'Ik zocht de Heer en Hij gaf antwoord, Hij heeft mij van alle angst bevrijd' Ps.34:4
'Wees over niets bezorgd, maar vraag God wat u nodig hebt en dank Hem in al uw gebeden dan zal de vrede van God, die alle verstand te boven gaat, uw hart en uw gedachten in Christus Jezus bewaren. (Fil. 4:6-7)
'U mag uw zorgen op God afwentelen want u ligt Hem na aan het hart. (1 Petr.5:7)
'Vertrouw op de Heer met heel je hart, steun niet op eigen inzicht. Denk aan Hem bij alles wat je doet, dan baant Hij voor jou de weg. (Spr.3:5-6)
'De Heer is mijn helper, ik heb niets te vrezen' (Hebr. 13:6)
en zo kan ik nog wel even door gaan, de Bijbel staat vol met goede 'anti-zorgen' tips.

Spreuken 12:25 Zorgen maakt een mens neerslachtig, een hartelijk woord beurt hem op.

God spreekt heel veel hartelijke woorden tegen ons, hèt medicijn tegen zorgen!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten