woensdag 16 januari 2013

BEHALVE........




Vanmorgen om 7 uur eruit. Min 8,8 graden. In de file m’n auto naar de garage brengen.

Sinds dit jaar ben ik heel veel thuis. De afgelopen 16 jaar heb ik gewerkt en nu even niet en het is heerlijk! Thuis, schrijven, met Krejaatsie bezig zijn, zelf m’n huis en tuin bijhouden, met de honden wandelen, op visite, wat een luxe!
Ik dacht dat ik m’n werk heel erg zou missen, maar is mis het soms en dan een beetje. Ik voel me als de Spreuken 31 vrouw die de toekomst lachend en vol vertrouwen tegemoet ziet. Ben zó benieuwd hoe het schrijven en Krejaatsie zich verder laten ontwikkelen. 
In ieder geval volg ik mijn hart en ik geniet ervan.
Ik heb een goed leven, behalve.........Dennis.

Vanmorgen las ik nog een gaaf stuk over dat ‘behalve’. Iedereen heeft wel een ‘behalve’ in zijn leven.
Ik maak regelmatig een lijstje van alle mooie en goede dingen in mijn leven: Fred, Vincent, leuke vrienden, een positief karakter, humor, passie voor dingen, het vermogen te genieten, mooi huis, geen armoede enz.
Heel veel dus, meer dan genoeg voor een goed en gelukkig leven. Behalve dat enige wat me belemmerd compleet gelukkig te zijn: mijn zorgen om Dennis.
En zo heeft volgens mij iedereen wel een ‘behalve’ wat hun 100% geluk in de weg staat.

In 2 Koningen 5:1-14 lezen we bijvoorbeeld over Naaman. Hij was een groot krijgsman en stond in hoog aanzien bij z’n koning en werd door hem zeer gewaardeerd. En ook bij God stond hij in de gunst, die hem grote overwinningen had laten behalen. Hij had het helemaal gemaakt, Naaman, en had reden genoeg gelukkig te zijn was het niet zijn ‘behalve’. Naaman had namelijk lepra. Als hij dàt niet zou hebben, dan zou hij compleet gelukkig zijn.

Of het meisje wat bediende was in zijn huis. Ze behoorde tot Gods uitverkoren volk en ze geloofde in God en ze trof het met zo’n rijke baas. Ze had alles, behalve, dat ze meegenomen was als slavin.

Iedereen heeft dus z’n ‘behalves’ en iedereen moet keuzes maken met betrekking tot deze ‘behalves’. Laat je hen je leven bepalen of laat je Gods Woord je leven bepalen?

Vanmorgen zag ik een filmpje over Nick Vujicic. Hij heeft een heleboel ‘behalves’, hij heeft namelijk geen armen en geen benen, en als hij deze ‘behalves’ zijn leven had laten bepalen had hij ongetwijfeld een zeer ongelukkig, ontevreden en onvoldaan leven gehad.
Hij maakte echter de keuze niet naar zijn ‘behalves’ te kijken maar naar Gods mogelijkheden.
Het resultaat is een goed en gelukkig leven ondanks zijn ‘behalves.

Zulke voorbeelden zijn voor mij altijd een enorme bemoediging.
God is in staat je leven compleet te maken ondanks de ‘behalves’.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten