maandag 7 januari 2013

WEET JIJ WIE JE BENT?



De twee meest gestelde vragen die mensen zichzelf stellen zijn:
Wie ben ik?
En waarom ben ik hier?

Als je niet echt weet wie je bent zal een ander voor je bepalen wie je moet zijn en je gaat proberen te voldoen aan de verwachtingen van anderen. En zo bepaalt ook een ander het doel waarom je hier bent.
Maar dat is niet waarom God je geboren liet worden.
Hoe dichter je bij God komt, hoe meer je te weten komt over jezelf want God is je Schepper.
Hoe meer je omgaat met je Schepper, hoe meer je zult begrijpen waarom Hij je maakte.
Dat is de keuze die je zult moeten maken: ‘Ga ik heel mijn leven een nep leven leiden om anderen te pleasen of ga ik zijn wie God me maakte?’

Ons grootste voorbeeld van iemand die precies wist wie Hij was is Jezus. Hij wist wie Hij was, Hij wist waar Hij vandaan kwam en Hij wist waar Hij naartoe ging.
Dat moeten wij ook weten. We moeten weten wie we zijn en wie we niet zijn. We moeten weten wat onze sterke punten zijn en we moeten onze zwakke punten kennen. 
Jezus wist wie Hij was en waar Hij goed in was. Wij weten ook welke gaven God ons gegeven heeft en welke niet. Door dit te weten, weten we ook onze verantwoordelijkheden. De gaven die God ons gegeven heeft vertellen ons wat Hij van ons verwacht.
God verwacht niet alles van je. Hij maakte je om een paar dingen te doen, niet om alles te doen. Je bent niet verantwoordelijk voor alles wat er om je heen gebeurt maar je bent wel verantwoordelijk om te zijn wie God je bedoelde te zijn.

Het weten wie je bent en waarom je hier bent bepaalt je prioriteiten. Het vertelt je waar je op moet focussen en wat je moet negeren. 

Ik schrijf dit stukje eigenlijk omdat ik vandaag een preek hoorde waarin de spreker vroeg: Wat zijn de vijf belangrijkste prioriteiten in je leven, in volgorde van belangrijkheid? Wat zijn de pijlers van je leven, welke vijf dingen zijn in jouw leven het aller belangrijkst, waar bouw je je leven op?

Zulke vragen houden me dan bezig want als je het niet weet, als je niet weet wat voor jou het belangrijkst is zullen anderen voor jou bepalen wat voor jou het belangrijkst is en zul je een leven leiden wat anderen voor je bepalen.
De Bijbel zegt dat we zelf onze waarden moeten weten, want als we ze niet weten kunnen we ze toch zeker niet leven. Als we onze prioriteiten niet eens kunnen noemen zullen we ze ook niet leven.

Weten wie je bent, wie God je bedoelt heeft te zijn bepaalt je doel en de richting van je leven. Als je weet wie je bent kan geen enkele kritiek en geen enkel probleem je ervan weerhouden om op je doel af te gaan.
Weten wie je bent geeft je de moed om je verleden achter je te laten en je toekomst met vertrouwen te betreden.

1 opmerking:

  1. Weten wie je bent in Christus... dat ligt ten grondslag aan alles wat we doen en waar we voor staan. Mooie post weer, thanks.

    BeantwoordenVerwijderen