zaterdag 19 januari 2013

JE GAVEN ZIJN GAAF!



Lukas 13: 6-9 Toen vertelde Jezus deze gelijkenis: ‘Een man plantte een vijgenboom in zijn tuin en ging keer op keer kijken of er al vruchten aan de boom zaten, maar hij werd telkens opnieuw teleurgesteld. Uiteindelijk zei hij tegen zijn tuinman, ‘Ik heb nu drie jaar gewacht, en er heeft niet één vijg aan de boom gezeten! Hak hem om, hij neemt ruimte in beslag die we ergens anders voor kunnen gebruiken.’
“De tuinman antwoordde, ‘Geef hem nog één kans. Laat hem nog één jaar staan, dan zal ik er speciale aandacht aan besteden en hem heel veel mest geven. Als we volgend jaar vijgen hebben, dan is het goed, mocht het niet zo zijn, dan kunt u hem omhakken.’ (NLT)

Ik voel me ook weleens als deze vijgenboom eerlijk gezegd en misschien jij ook wel. God heeft ons ‘geplant’ op deze aarde met één doel, net als de vijgenboom: vrucht dragen. God geeft ons gaven en talenten en verwacht dat we daar iets mee doen, dat ze naar buiten zullen komen en zichtbaar zullen zijn zodat anderen zich ermee kunnen voeden.
Ik denk dat God ook steeds vol verwachting naar ons kijkt: ‘Is er al iets zichtbaar van Mijn plan? Beginnen de gaven al vruchten af te werpen?’ En ik denk dat God misschien ook wel teleurgesteld is als Hij steeds maar weer niets ziet, nog niet één vrucht.
Je leest dat bijvoorbeeld ook in de gelijkenis over de talenten (Matteüs 25:14-30). Degene die echt helemaal niets met zijn talenten gedaan heeft en ze zelfs begraven heeft worden ze afgenomen en hijzelf wordt weggestuurd met de woorden: ‘Je bent een slechte en laffe dienaar’ ‘Gooi die nutteloze dienaar eruit!’
Ook in Matteüs 7:19 staat iets soortgelijks: ‘elke boom die geen goede vruchten draagt wordt omgehakt en in het vuur geworpen’

De boodschap lijkt me duidelijk: Het is echt de bedoeling dat we onze gaven ontwikkelen en doen waarvoor God ons hier geplaatst heeft: vrucht dragen. En hoe hard het ook klinkt we blijken nutteloos te zijn als we dat niet doen.

Gelukkig is er de Tuinman die ons niet zomaar opgeeft. Hij zegt: ‘Geef ze nog een kans, laat Mij voor ze zorgen, laat Mij hen onder Mijn hoede nemen. Ik zal hen speciale aandacht geven en heel veel mest.’

Jezus wil je bij Gods plan betrekken en je helpen groeien. Hij wil je zoveel speciale, persoonlijke aandacht geven dat Hij zelfs in je hart wil komen wonen. Hij wil je dag en nacht vullen en doorstromen met Zijn aandacht en Zijn liefde. 
Als je daar ja tegen zegt en je daarmee voedt zul je zeker vrucht voort gaan brengen.

2 opmerkingen:

  1. Wat een herkenning vind ik in dit stukje, Jenneke. Voor jaar en dag had ik mijn gaven en talenten begraven uit angst. Welk een geduld heeft De Tuinman met mij gehad en mij juist door de diepten heen gebracht tot waar ik nu ben. En wie weet wat er nog komen gaat. We hebben een geweldige Tuinman!
    Dank je voor dit stukje.
    Lieve groet, Rita.

    BeantwoordenVerwijderen