woensdag 23 januari 2013

VERGEVING


(Met Zoëlife op bezoek bij gevangenen met kerst)

Ziek. Gisteren voelde ik het al aankomen en blijkbaar heeft het niet geholpen tegen mezelf te zeggen dat ik absoluut niet ziek ging worden. Vanmorgen dacht ik eerst nog van wel maar nu denk ik er toch iets anders over.
Eigenlijk voel ik me ook te ziek om te schrijven, maar niet om te lezen. En ik heb nog een heleboel dagboekstukjes liggen. Ik las er een van 21 januari vorig jaar die me weer prikkelde en waar ik toch weer mee verder wil want blijkbaar ben ik nooit achter het antwoord gekomen. Ben eerlijk gezegd ook wel benieuwd wat jullie ervan vinden dus hier is het:
Gisteren hadden we een preek waarin verteld werd dat je, als je je medemens niet vergeeft, je in de hel komt. De predikant vertelde een man te kennen die in de hel had mogen kijken van God en daar tot zijn grote schrik zijn moeder zag, een gelovige vrouw die heel haar leven naar de kerk was gegaan en haar best had gedaan Jezus te volgen. Toen hij God vroeg ‘Hoe kan dat nou mijn moeder in de hel?’ zei God: ‘Zij heeft op aarde niet vergeven en daarom zit ze in de hel’.
‘Zo diep gaat het’ zei de predikant.
Daar ik niet alles zomaar aanneem wat er op de kansel gepredikt wordt en me dit nogal tegen de borst stootte ben ik het nu dus aan het onderzoeken. Ik wil alle teksten die in de Bijbel staan over vergeving lezen en erover nadenken en, het belangrijkste van al, erover praten met God.
Dat is toch gaaf hè, dat we gewoon kunnen praten met onze Vader, op dezelfde manier als we met onze aardse vader zouden praten. Geen poespas, geen vreemde rituelen, geen hoogdravende taal. Nee daar houdt God helemaal niet van. In Mattheus 6 staat dat God het liefst heeft dat je gewoon jezelf bent tegen Hem. Hij kent je immers beter dan wie ook en Hij houdt niet van acteurs die een rol spelen om zo van Hem te krijgen wat ze willen hebben. Ga gewoon lekker op je gemak op je kamer zitten, zegt Hij, ben zo gewoon en eerlijk mogelijk en focus je op God en je zult Zijn aanwezigheid ervaren.
Over vergeving:
Mattheus 6:12 ‘Vergeef ons onze schulden zoals ook wij hebben vergeven.’  Het woordje ‘zoals’ wil zeggen; vergeef ons op dezelfde manier als wij anderen vergeven. Maar verder ook geen consequenties van: want anders ga je naar de hel.
Matthew 6:14-15 (The Message)
 14-15"In prayer there is a connection between what God does and what you do. You can't get forgiveness from God, for instance, without also forgiving others. If you refuse to do your part, you cut yourself off from God's part.
Zo dat is toch wel even iets anders ‘You cut yourself off from God’s part’. Maar wat is ‘God’s part’ in dit geval? Jou vergeven!
En dan is de volgende vraag: ‘Ga je naar de hel als je niet vergeven bent?’ Als je niet vergeven bent worden je zonden je dus nog aangerekend. Kan een zondig mens in de hemel komen?
Ik denk het wel, ik denk dat er maar één zonde is die je belemmert in de hemel te komen en dat is: Niet erkennen dat Jezus je Verlosser is.
Maar......mijn zoektocht wordt vervolgd. Dat is een voordeel van ziek zijn, dan heb je daar tijd voor!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten