zaterdag 15 december 2012

BRIEVEN AAN GOD



Zaterdagochtend, de enige morgen dat ik geen wekker af laat lopen en pas uit bed kom als ik wakker word. Negen uur deze keer, heel laat voor mijn doen. Koffie, kerstboomlichtjes aan en heerlijk op de bank in m’n Bijbel lezen. De zachtroze leren NIV vandaag en de Psalmen zijn aan de beurt. 

David schreef psalmen aan God. Eigenlijk een soort brieven waarmee Hij God deelgenoot maakt van zijn leven. Hij schrijft aan God wat zich afspeelt in zijn leven en hoe hij zich daarbij voelt. En hij roept er God ook in aan, stelt Hem zijn vragen, spreekt zijn twijfel en wanhoop uit, vraagt Hem om hulp en prijst en dankt Hem bij een goede afloop.

Goed idee eigenlijk dat psalmen schrijven. Gaaf om God geregeld brieven te schrijven. Ik denk dat ik er maar meteen een boekje voor ga maken: Brieven aan God.

David is super eerlijk in zijn brieven, hij schrijft precies wat hij denkt en voelt. Hij doet zich niet beter of anders voor dan hij is. Als hij bang is en zich opgejaagd voelt vraagt hij God gewoon zijn vijand in mootjes te hakken, zonder enige gêne. Ik lees dingen zoals: laten degenen die het mij moeilijk maken vernederd worden en voor gek staan, laten ze als kaf in de wind zijn, laat hun pad donker en glibberig zijn, laat ze helemaal geruïneerd worden. Dan zal mijn ziel juichen voor de Heer en zich in Hem verheugen. Mijn hele wezen zal zeggen: Wie is zoals U o Heer?.

David heeft er duidelijk geen moeite mee de meest vreselijke dingen over z’n vijanden te zeggen en ze een niet al te aangenaam lot toe te wensen en hij verwacht ook dat God dat doet. Dan dankt hij God uitbundig.

David was een man naar Gods hart.....

Waarschijnlijk omdat hij zichzelf is en niet fake. Het is zo gaaf om te zien hoe David met God leeft. God is zijn bron, zijn steun en toeverlaat. Hij deelt zijn hart met God, voelt zich compleet veilig bij Hem en doet niets zonder Hem erin te betrekken. Hij houdt zoveel van God en is zo overtuigd van Gods liefde voor hem dat hij echt zichzelf durft te zijn. Misschien ben je een man of vrouw naar Gods hart als je Hem laat delen in alles wie je bent, ook je donkere kant.

David was zó verbonden met God. Hij leefde met God, woonde met Hem samen. Hij was er bij elke gedachte, elke ademhaling. Wat hij ook doet, God is erbij en dat lees je in al zijn psalmen die hij schreef in elke stemming. Hij schrijft niet alleen als hij bang is maar hij schrijft ook over hoe groot zijn God is en hoeveel hij van Hem houdt.
Hij schrijft in psalm 36:

Your love, o Lord, reaches to the heavens
Your faithfulness to the skies
Your righteousness is like the mighty mountains
Your justice like the great deep
O Lord, You preserve both man and beast
How priceless is Your unfailing love!

Een heel mooie gewoonte die David ons laat zien, Brieven aan God.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten