woensdag 12 december 2012

JEZUS ZEGT HET ZELF


Het is er vandaag nog niet van gekomen een stukje te schrijven. Drukke dag, geen tijd om er echt voor te gaan zitten. Wel vanmorgen vroeg bij de kerstboom al Markus 9 gelezen en nu vanavond na de huisgroep vroeg ik me af welke les er in Markus 9 zit. Wat zit er voor waardevols in voor ons?

Markus 9 is het hoofdstuk waarin Jezus zegt dat alles mogelijk is voor hem die gelooft.
Iets geweldigers is er niet denk ik: ALLES is mogelijk voor hem die gelooft, volgens Jezus.
Het stuk begint met een jongen die bezeten is door een boze geest. Jezus is met Petrus, Johannes en Jakobus op de berg en de vader van de jongen vraagt aan de andere discipelen of zij de boze geest kunnen verdrijven, wat ze niet blijken te kunnen.
Als Jezus terug komt van de berg en dit hoort zegt Hij ‘ O wat een ongeloof! Hoe lang moet Ik nog bij u blijven? Hoelang moet ik nog geduld met u hebben?’
En tegen de vader zegt Hij, als die zegt: ‘doe iets als U kunt’ 
Als U kunt? Voor wie gelooft is alles mogelijk’

De man roept meteen uit dat hij gelooft maar ook meteen daar achteraan dat hij toch nog twijfelt. Zelf vind ik dat wel heel herkenbaar. Natuurlijk geloof ik, maar het klinkt wel heel erg mooi als Jezus zegt dat alles mogelijk is voor wie gelooft. Want ik zie niet alles wat ik graag wil gebeuren in mijn leven. Geloof ik het dan niet? Of geloof ik het niet omdat al vaker niet gebeurd is wat ik geloofde? Of doe ik iets verkeerd?

Jezus lijkt hier in dit stuk zelf de sleutel te geven als de discipelen later aan Hem vragen waarom het hen dan niet gelukt is. Hij zegt ‘boze geesten gaan alleen maar op de vlucht voor gebed’
Gebed lijkt dus de sleutel te zijn.
Voor wie gelooft is alles mogelijk
Hoe dan?
Door gebed.

En als je daar over nadenkt kom je dat inderdaad wel erg vaak tegen in Gods Woord.
Gebed is praten met God, overleggen met God, Zijn hulp vragen. Er staan legio teksten in de Bijbel die bevestigen dat dat de manier is.
Je hebt niet omdat je niet vraagt.
Weet je niet wat je moet doen? Heb je wijsheid nodig? Vraag het Mij en I zal het je graag geven.
Alles wat je vraagt in Mijn (Jezus) Naam zal je gegeven worden.
Vraag en geloof dat je het al ontvangen hebt en je zult het ontvangen.
Wie vraagt zal ontvangen wat hij vraagt.

Gebed is wat geloof activeert. Gebed is tegen God zeggen: Heer ik kan het niet maar U kunt het wel en Ik weet zeker dat U het ook doet.

Voor wie gelooft is alles mogelijk.
Jezus zegt het Zelf.......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten