maandag 8 oktober 2012

'GELD' AAN HET WOORD




Kennen jullie het boek 'Money Came by the House the Other Day' van Bob Katz? Het is een boek over hoe om te gaan met onze financiën  gebaseerd op bijbelse principes. Heel leuk geschreven vind ik. Hieronder een klein vertaald stukje.

Vandaag stond Geld aan de deur en meteen toen ik de deur voor hem open deed merkte ik dat er iets mis was. Hij liep lusteloos naar de kamer en viel neer in mijn favoriete stoel.

‘Wat zie je er verschrikkelijk uit Geld, heb je soms weer ruzie gehad met hebzucht? ‘vroeg ik.
Nee, ik ben gewoon depressief ‘zei hij terwijl hij me verdrietig aankeek ‘Ik krijg nou altijd overal de schuld van, overal! Iemand werkt zichzelf diep in de schulden en begint dan te klagen dat hij geen geld genoeg heeft. Vrouwen maken ruzie met hun man, en waar gaat het over? Over mij! Ik wordt opgepot, gestolen, verspild en verkeerd begrepen.’

Als mijn vrouw binnen komt en vraagt hoe het met Geld gaat gaat hij verder: ‘Met mij is alles goed, alleen de mensen, die maken me gek! Ik ben een heel complexe creatie. Er gaan meer dan 2000 verzen in de Bijbel over mij, en meer dan de helft van de gelijkenissen gaan over mij.’

‘God schrijft een boek waarin Hij alles uitlegt over mij maar denk je dat iemand de tijd neemt om het te lezen? Nee, ze doen maar een dotje, ze jagen achter me aan, ze trekken om het hardst aan me en vechten om me als honden om een been.’

‘Niemand behandelt Liefdadigheid zo, maar als ik er niet zou zijn, zou Liefdadigheid niet eens bestaan.’ Mijn vrouw en ik luisterden naar alles wat Geld te zeggen had.

Herinneren jullie je Salomo? Ik gaf die jongen alles. Maar hij had respect voor me. Ik herinner me het alsof het gisteren was dat we samen lunchten en hij me vertelde: ‘Weet je , Geld, wie van geld houdt heeft nooit geld genoeg; wie van weelde houdt is nooit tevreden met zijn inkomen’

Dat was nog eens een slimme jongen, die begreep me tenminste echt.

Geld ging achterover zitten in mijn stoel en voor het eerst die dag zag ik hem glimlachen toen hij terug dacht aan die goeie ouwe tijd met Salomo. 

‘Weet je dat ik eigenlijk nooit iets geef of iets neem, ik laat alleen maar zien wat er al in iemands hart leeft. Mensen met boosheid in hun hart gebruiken me om anderen te domineren. Mensen met angst in hun hart gebruiken me om nog meer spullen te kopen waarachter ze zich kunnen verbergen. 

Maar een tevreden hart gebruikt Geld om goede daden mee te doen. Hoop en Geld komen in actie om anderen te helpen. Nederigheid en Geld doen anoniem heel veel goede daden in de wereld. En een hart vol liefde gebruikt me om steeds meer liefde te laten ontstaan zoals rimpels in het water.’

Geld stond op en liep mijn deur uit.

Geld, voel je je nu beter?’ vroeg ik

Ja ik heb eigenlijk niet eens zo’n slechte baan, ik krijg het er alleen af en toe even benauwd van.

We gaven elkaar een hug en toen hij wegliep draaide hij zich nog even om en zei:
‘Ik geloof dat ik me gewoon een beetje misbruikt voelde.’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten