woensdag 9 mei 2012

'BENT U OOK ZO ONWETEND?'


BENT U OOK ZO ONWETEND?
Gisteren las ik Jesaja 1. Ik besloot hier niet over te schrijven omdat het zo’n hard en veroordelend stuk is van God tegen Zijn volk. Ik las The Message, één van mijn favoriete Bijbels. 
Vanmorgen, volgende Bijbel in het rijtje; The Amplified, daar was ik gebleven in Markus, en wat schetst mijn verbazing? Markus 7, zelfde onderwerp als Jesaja 1, er wordt door Jezus zelfs verwezen naar Jesaja. Dus hard of niet, ik ga er nu toch maar iets over schrijven.
In Jesaja spreekt God Zijn kinderen er op aan dat ze Hem de rug toe hebben gekeerd, tenminste hun hart. Ze houden zich nog wel aan het uiterlijk vertoon maar ze passen niet meer Zijn intentie van liefde toe.
Hier een vertaalt stukje uit The Message:
‘Waarom al deze offers?’ vraagt God. ‘Denk je niet dat ik onderhand genoeg offers gehad heb? Wat doen jullie toch allemaal? Wie heeft jullie eigenlijk het idee aangepraat dat je je zo moet gedragen, al dat heen en weer geren, dan weer dit, dan weer dat, al dat drukke gedoe in een plaats die bestemd is voor aanbidding’
‘Stop met jullie aanbiddings ‘vertoning’. Ik kan jullie nietszeggende religieuze spelletjes niet uitstaan: maandelijkse studies, wekelijkse bijeenkomsten, speciale bijeenkomsten-samenkomsten-samenkomsten-samenkomsten- Ik kan er niet meer tegen!
Een samenkomst voor dit, een samenkomst voor dat. Ik haat ze! Jullie hebben Me uitgeput. 
Ik word ziek van jullie religie, religie, religie, terwijl je gewoon doorgaat met zondigen.
Als je je volgende gebeds ‘voorstelling’ opvoert, kijk Ik de andere kant op. Maakt niet uit hoe lang of hoe hard of hoe vaak je bidt, Ik zal niet luisteren.
En weet je waarom niet? Omdat je mensen kapot gemaakt hebt en bloed aan je handen hebt. Ga naar huis, was je schoon, maak je daden goed. Pak een bezem en veeg al die slechte daden uit je leven zodat Ik daar niet langer naar hoef te kijken. Zeg “Nee” tegen verkeerde dingen. Leer Goed te doen. Zet je in voor rechtvaardigheid. Help mensen die dat nodig hebben. Kom op voor de daklozen. Zet je in voor de onschuldigen.
Keihard stuk, dus ik dacht: ‘Beter niet’
Maar vanmorgen dus Markus 7 waarin eigenlijk hetzelfde staat
‘Terecht heeft Jesaja over u geprofeteerd’
‘Dit volk eert Mij met de lippen, maar hun hart houden zij ver bij Mij vandaan’
‘U stelt op een mooie manier Gods gebod terzijde om u aan uw overlevering te houden’
‘en zo maakt u Gods Woord krachteloos door uw overlevering die u overgeleverd hebt; en vele van dergelijke dingen doet u’
Jezus legt hier verder uit dat het om je hart gaat en niet om uiterlijk vertoon. Wat er werkelijk in je hart leeft is belangrijk, dat is het deel wat bepaalt of je liefde voor die ander voelt en compassie met een ander hebt. Jezus geeft ook voorbeelden en tot Zijn stomme verbazing vragen Zijn eigen discipelen later wat Hij bedoelt en Hij zei tegen hen ‘Bent u ook zo onwetend?Ziet u niet in dat alles wat van buitenaf de mens binnengaat, hem niet kan verontreinigen? Want van binnenuit, uit het hart van de mensen komen kwade overwegingen......’ 
In The Amplified staat ‘Then are you also unintelligent and dull and without understanding?’
Waarom ik dit nu twee dagen achtereen lees, geen idee. Maar blijkbaar vindt God het belangrijk dat we ons focussen op Zijn ware leer: Liefde.
We kunnen bidden en zingen en klappen wat we willen als ons hart niet de juiste intentie heeft kijkt God de andere kant uit en luister Hij niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten