dinsdag 15 mei 2012

HERFST IN MEI


HERFST IN MEI
Vanmorgen stapte ik in mijn auto om naar mijn werk te gaan. Er stond een ijskoude wind en het hield net op met regenen. Ik bedacht wat een hekel ik heb aan kou en regen.
Zondag hadden we een preek over dankbaarheid, en Jacob riep ons op deze week eens bewust dankbaar te zijn. Niet dankbaar voor alles, maar wel dankbaar in alles. Zondag schreef ik er ook al een stukje over, en nu vanmorgen moest ik er weer aan terug denken.
Nou oké dan,  dankbaar zijn in koud en nat Nederland.
Nederland is dan qua weer misschien een vrij onaangenaam land maar ik ben wel dankbaar dat ik er geboren ben en er woon. Elke morgen als ik opsta weet ik dat ik zal kunnen eten zoveel ik wil. Ik ben ook dankbaar dat ik in een vrij land leef, dat ik mag zeggen wat ik wil, mag denken wat ik wil, mag geloven wat ik wil, me mag kleden hoe ik wil. Ik ben een vrouw en heb in dit land dezelfde rechten als een man. Ik kan gewoon alleen op straat lopen zonder mezelf te moeten hullen in allerlei bedekkende gewaden, en zonder begeleiding van een man.
De enige begeleiding die ik hier nodig heb is een dikke jas en een paraplu.
Ik ben dankbaar dat ik in een land woon waar ik recht heb op gezondheidszorg en me dus geen zorgen hoef te maken hoe dat met mij moet als ik ziek of overspannen word of een been breek. Ik ben ook dankbaar dat ik in een land woon waar ik niet meteen op straat hoef te wonen als ik toevallig even geen baan heb. Ik zal altijd in een huis kunnen wonen, kunnen eten en het (binnen) warm kunnen hebben.
Dus genoeg om dankbaar voor te zijn in Nederland ook al is het er dan ongeveer altijd herfst.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten