woensdag 23 mei 2012

DOE JE HET 'WEL' OF DOE JE HET 'NIET'?



Gij zult niet betekent: gij zult niet.
Het is geen voorstel van God , het is een gebod.
Hoe vaak zijn wij niet geneigd dit gebod wat aan te passen in; Gij zult niet behalve wanneer.....
We willen soms zo graag dit ‘niet’ toch doen maar dan zonder de consequenties ervan.
Daarom verzinnen we meteen een excuus wat onze keuze rechtvaardigt.
‘Jullie mogen niet van de boom eten’
........ja maar, het was de slang......het was de vrouw die U mij gaf......
Liet God deze excuses meewegen in het gevolg van hun keuze?
Nee.
Gij zult niet IS gij zult niet.
Wat voor goede bedoelingen en goede excuses we vaak ook hebben we zullen de consequenties moeten dragen van de keuzen die we maken.
“Ik wil graag een paar kilo afvallen”
Gij zult geen slagroomtaartjes eten
“Ja maar ik vind ze zo lekker en mijn moeder heeft ze speciaal voor mij gekocht”
Denk je dat dit excuus voorkomt dat je er dik van wordt?
Nee, natuurlijk niet.
Zo is er geen enkel excuus wat de gevolgen van onze keuzen teniet kan doen.
Dat geldt voor ‘Gij zult niet’ maar ook voor ‘Gij zult wel’
Uit ervaring weet ik dat het ‘gij zult wel’ vaak  meer moeite kost en het ‘niet’ lijkt vaak ook zoveel leuker maar meestal is dat maar van korte duur terwijl het ‘wel’ je permanente voldoening geeft.
De keus is aan ons, doen we het ‘wel’ of het ‘niet’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten