woensdag 2 mei 2012

Voorkomen is beter dan genezen

2 mei
VOORKOMEN IS BETER DAN GENEZEN
Vanmorgen Job. Gaaf boek vind ik dat, veel wijsheid.
In Job 31 stond meteen in vers 1 alweer zo’n wijsheid:
Job zegt hier: ‘I made a convenant with my eyes not to look lustfully at a girl’
(Ik sloot een overeenkomst met mijn ogen om niet op een begeerlijke wijze naar een meisje te kijken)
Nou zal ik niet op een begeerlijke wijze naar een meisje kijken maar ik was geraakt door het principe wat hierachter zit. Job kende z’n zwakheden, wist voor welke verleiding hij uit moest kijken om niet de fout in te gaan.
Job wilde koste wat kost trouw blijven aan God, Zijn Woord toepassen en niet van Zijn weg afwijken.
Daarom besloot hij van tevoren al niet toe te geven aan bepaalde verleidingen waarvan hij wist dat ze moeilijk voor hem waren. Hij wachtte er niet mee tot het moment daar was maar sloot een overeenkomst met zijn ogen: ‘Luister, als er een mooi meisje op ons pad komt, dan gaan we daar niet op een verkeerde manier naar kijken”
Dit is heel slim van Job, hij bereid zich goed voor.
Zou voor mij misschien ook eens een idee zijn.
Ik zou bijvoorbeeld eens een overeenkomst kunnen sluiten met m’n mond, zo van: “Luister, je houdt voortaan je lippen op elkaar en laat niet zomaar alles wat je denkt eruit rollen”.Ik ben namelijk nogal eens een flapuit, wat niet altijd even wijs is, dat is een van mijn zwakke punten.
Of ik zou een overeenkomst kunnen sluiten met m’n koopgedrag wat ook niet altijd naar behoren verloopt.
En zo heeft iedereen denk ik wel zwakke punten en verleidingen waarmee je moeite hebt.
Als je net als Job vastbesloten bent niet van Gods weg af te wijken, kun je misschien net als hij, een overeenkomst met je zwakke punt sluiten;
‘om niet begerig naar die slagroomsoes, Big Mac, leuke jurkjes, parfummetjes, gras bij de buren, status van Pietje, humor van Greetje..........’ te kijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten