maandag 25 juni 2012

KOOKLES


De Bijbel spreekt erover dat wijsheid het hoogste goed is, het is meer waard dan goud, zilver en de mooiste edelstenen. ‘Wisdom is the very Tree of Life’ zegt The Message Bible.
‘Above all and before all, do this: Get Wisdom!’
Volgens de van Dale is wijsheid: de juiste kennis en het handelen daarnaar.
Het begint dus met het hebben van de juiste kennis......
en die kennis vervolgens in praktijk brengen.
Ik moest hieraan denken toen ik op de begrafenis van een tante van me was. Haar dochter van 53 hield een toespraak waarin ze zei: ‘Hoe moet dat nou mam, ik kan niet eens koken?’ en in gedachten zag ik dat voor me, mijn nicht voor een aanrecht vol ingrediënten, potten en pannen: aardappelen, groenten, vlees, kruiden, boter, eieren, koekenpan, mixer, pollepel , gasfornuis enz. met de bedoeling dat ze daar een smakelijke goed verteerbare maaltijd van maakt.  
Hoe ga je dat doen zonder kennis? Hoe ga je dat doen zonder kookboek?
In een kookboek staat precies hoe je om moet gaan met deze ingrediënten: aardappelen moet je schillen, uit paprika de pitjes verwijderen, alles moet goed schoongemaakt. Het één moet koken, het ander bakken. Het één kun je rauw eten, het ander moet sudderen, hoog vuur, laag vuur, afblussen en ga zo maar door.
Hoe vaker je je kookboek raadpleegt en opvolgt wat erin staat hoe beter je zult leren koken.
Het leven bestaat ook uit allemaal ingrediënten: geluk, verdriet, lust, afwijzing, teleurstelling, respect, acceptatie, liefde, vreugde, luiheid, kansen, tegenslagen, meevallers, keuzen enz. Het is de bedoeling dat je hier een harmonieus geheel van maakt, een ‘smakelijk’ en goed verteerbaar leven.
Hoe ga je dat doen zonder kennis? Hoe ga je dat doen zonder ‘kookboek’?
Het Kookboek van ons leven heet Bijbel, en voor leven geldt hetzelfde als voor koken:
Hoe vaker je de Bijbel raadpleegt en opvolgt wat erin staat hoe beter je zult leren leven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten