dinsdag 7 augustus 2012

DON'T BE SHY



Iemand in mijn naaste omgeving sukkelt wat met zijn oren, dan is het toch leuk om te zien dat God humor heeft. De eerste tekst die ik vanmorgen las zei namelijk: ‘Elke ochtend wekt Hij mijn oor, zodat het toegerust is om aandachtig te horen’

De tekst gaat veel dieper en zette mij aan het denken over hoe wij vaak reageren op complimenten die we van anderen krijgen. 
Gisteren kreeg ik bijvoorbeeld nog een mailtje van een vriendin van mij over dat ze zoveel heeft aan de dingen die ik tegen haar zeg, ‘Jij zegt altijd zulke wijze dingen. Ik ben zo blij dat ik iemand heb die dingen zegt waar ik wat aan heb’ en als ik bij haar ben zegt ze dit ook vaak. Ik probeer dat altijd meteen te ontkrachten: ‘nou dat valt wel mee hoor, ik ben helemaal niet wijs’  enz. Op één of andere manier voel ik me meteen verlegen en weet geen raad met het compliment. 
Maar toen las ik vanmorgen deze tekst in Jesaja 50:4 De Here God heeft mij Zijn woorden van wijsheid gegeven zodat ik weet wat ik tegen al deze terneergeslagen mensen moet zeggen. Elke morgen maakt Hij mij wakker en opent Hij mijn verstand voor Zijn woorden. (HB)
Hij wekt elke morgen, Hij wekt mij het oor, opdat ik hore zoals leerlingen doen (NBG)
en door deze tekst zie ik het ineens heel anders.

Het is namelijk zo dat ik voor ik met haar praat altijd bid om wijsheid en als ik het dan krijg en zij herkent het ook doe ik het af met ‘ nee joh valt wel mee hoor, je maakt me verlegen’ Ik realiseer me nu dat dit zo’n foute reactie is want dit is namelijk precies het moment waarop God Zijn grootheid laat zien en ik haar dat zou kunnen vertellen. Want het zijn niet mijn woorden en niet mijn wijsheid maar het is God die door mij werkt.
Ik moest meteen weer denken aan de toespraak van Nelson Mandela waarin Hij zegt: Je dient de wereld niet door jezelf klein te houden. We zijn geboren om de glorie van God, die in ons is tot uitdrukking te brengen’.

Wat ‘wij’ presteren hebben we altijd van God gekregen, we hebben onze mogelijkheden altijd van God gekregen en als we ons dat realiseren is het een beetje vreemd om er minderwaardig over te doen. We kunnen beter ‘Dank U’ zeggen en er gebruik van maken om die ander te helpen. En als die ander je er dan om prijst heb je meteen de mogelijkheid hen kennis te laten maken met God door te vertellen dat ze niet jou maar Hem prijzen. Dat is wat Jezus eigenlijk ook deed: Het zijn niet mijn woorden maar de woorden van Mijn Vader. 

Ik ben ervan overtuigd dat hoe meer we onze oren openen voor het Woord van God hoe meer we een zegen voor anderen kunnen zijn en daar hoeven we ons niet voor te schamen en dat hoeven we niet klein te maken want het is namelijk groot als God door ons heen werkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten