vrijdag 31 augustus 2012

BEN JIJ TEVREDEN?



Het plensde van de regen toen ik vanmorgen opstond. Toen ik naar buiten keek zaten er zeker 15 kleine musjes op het vogelhuisje heerlijk te smullen, zo’n leuk gezicht. Vervolgens pakte ik m’n telefoon en zag dat ik een berichtje gemist had van Dennis, gistermiddag al: ‘Ik wilde dat iemand mij kon helpen’ en ik dacht ‘Ja jongen, er is Iemand die je kan helpen’. Maar helpen is geen synoniem voor ‘mij overal mijn zin in geven’ En ook dat zou geen garantie voor geluk zijn. 

Dus.....serre, koffie, Bijbel, en ja hoor: 1 Timoteus 6:6 Geloof ,vergezeld door tevredenheid is grote en overvloedige winst. 
Wat ik hieruit opmaak is dat iemand die gelooft en tevreden is op de beste plaats is die je maar kunt bedenken. Geluk is niet het gevolg van je zaakjes goed op orde hebben en alles onder controle hebben; geluk heeft te maken met je hart en hoe de zaakjes daar geregeld zijn. Er zijn legio mensen op deze wereld die alles hebben wat ze denken nodig te hebben maar nog steeds niet gelukkig zijn.

Sommige van de meest ongelukkige mensen op de wereld zijn de mensen die ‘alles’ hebben. Tevredenheid heeft niets te maken met beroemd of bekend zijn, veel geld hebben. Het heeft niets te maken  je baan of je aanzien. Het hangt ook niet af van je opleiding of het milieu waarin je geboren bent. Tevredenheid heeft te maken met de houding van je hart.

Ik denk dat niemand gelukkiger is dan mensen die oprecht dankbaar en tevreden zijn.
Ik heb het woord tevredenheid even bij Wikipedia opgezocht, de definitie is: Tevredenheid is een ervaring die noch van bijzonder gunstige omstandigheden, noch van uitzonderlijke gemoedstoestanden afhankelijk is maar bestaat bij de gratie van de houding die men tegenover de werkelijkheid inneemt. Het zijn niet de omstandigheden die tevredenheid teweeg brengen, het is de instelling  van het individu die haar veroorzaakt.
Tevreden zijn wil dus helemaal niet zeggen dat je geen enkele verandering in je situatie zou willen. Je bent tevreden in de situatie waarin je je bevindt op weg naar groei, ontwikkeling en verbetering.  
Paulus zegt: Ik heb geleerd tevreden te zijn in de omstandigheden waarin ik verkeer. (Fil.4:11) 
Gelukkig is tevredenheid dus te leren. Het is een keuze en niet een gevoel.

God is altijd aan het werk in onze situaties en alles verandert constant. We kunnen ervoor kiezen tevreden te zijn in deze situaties want: Geloof in combinatie met tevredenheid is grote en overvloedige winst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten