woensdag 8 augustus 2012

EIGENWIJS



Buigen voor God
Spreuken 1 zegt dat de eerste stap naar wijsheid buigen voor God is. 'Bowing down to God'. Erkennen dat Hij het beter weet. Als je buigt zeg je daarmee dat je de ander hoger of wijzer acht dan jijzelf.  Je zegt hiermee: ‘Uw wil geschiede’.
Het is best moeilijk te buigen. Veel mensen zijn trots; je weet het toch zeker zelf wel! Buigen wordt in onze wereld vaak geassocieerd met zwakheid. Maar het getuigt juist van een sterk karakter, van inzicht en wijsheid. De wereld ziet buigen anders dan God. De wereld zegt: ‘Buigen of barsten’ en daar buig je dan ook vaak uit angst of onder dwang. ‘Je zult buigen want anders....”
Vrije keus
Bij God is het zo anders. Vrije keus, en of je nou buigt of niet, Hij houdt evenveel van je, Hij wijst je niet af. Hij vindt het alleen jammer voor al je gemiste kansen. Al de beloften die het gevolg zijn van het toepassen van Gods wijsheid. Je neemt met zoveel minder genoegen als je ervoor kiest dat je het zelf beter weet terwijl God het beste voor je heeft klaarliggen.
Wie niet horen wil
Het is net als met ouders en kinderen. Ik herinner me een voorval, lang geleden, ik was denk ik een jaar of 5. Het had gesneeuwd en gevroren en ik ging met mijn ouders naar het winkelcentrum. Je moest daar een klein trapje op van 2 of 3 treden en naast dat trapje was een opritje voor fietsen en rolstoelen. Ik wilde tegen dat opritje oplopen maar het had gevroren en er lag een laagje ijs op. Mijn ouders zeiden:‘Jenneke doe dat nou niet want dan val je’. Jenneke was uiteraard eigenwijs en deed het toch..........Jenneke viel. Jenneke lag heel de daarop volgende week met een hersenschudding op bed terwijl andere kinderen sneeuwpoppen maakten en sleetje reden en ijspret hadden.
Mijn ouders hielden van mij en voorzagen wat er ging gebeuren en ze wilden me ervoor behoeden. Ik was eigenwijs, ik wist het toch zeker zelf wel? 
Is dit wijs? Nee het had veel wijzer geweest naar mijn ouders te luisteren en hen te gehoorzamen en gewoon te accepteren dat zij het beter wisten dan ik. Want ouders handelen altijd uit liefde, ze willen altijd wat goed is voor hun kind, het beste.

God, onze Vader, wil altijd het beste voor jou. 
Alles wat Hij zegt is uit liefde.
Hij corrigeert degenen van wie Hij houdt.

1 opmerking:

  1. Ja, wat is dat toch met die eigenwijzigheid van ons mensen he? Soms stoten we ons zelfs meerdere keren aan dezelfde steen :)
    Goeie post om over na te denken, dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen