zaterdag 4 augustus 2012

ZO ZIE JE MAAR



Zoals elke morgen lees ik in de Bijbel. Leviticus 1 vandaag. Het gaat over offeren. “Gods wegen zijn ondoorgrondelijk” denk ik meteen na het lezen van dit hoofdstuk. Wat een, in mijn ogen, zinloos afslachten van dieren zeg! Slacht runderen, geiten, ruk vogels de kop van de romp en verbrand ze op een altaar, laat ze opgaan in as: “een geurige gave die Jahwe behaagt” staat er als laatste zin van het hoofdstuk. 
Als eerste zin staat er: “Jahwe riep Mozes en sprak tot hem vanuit de tent der samenkomst. ‘Zeg aan de Israëlieten : wanneer iemand van jullie Jahwe een gave wil aanbieden kiest hij daarvoor een rund of een stuk kleinvee’” Het moet een gaaf dier zijn, mannelijk. Dit bewerkt verzoening voor degene die het offert.
Eerst dacht ik “Waarom niet gewoon een lied of zo, of een gebed? Waarom moet er een onschuldig dier voor sterven?” en meteen toen ik het schreef wist ik het antwoord, denk ik. Twee dingen: ten eerste, een lied of een gebed kost je niets, makkelijk te doen. Ten tweede, gaat het misschien juist wel om dat onschuldige. Jouw  fout, jouw verzoening wordt betaald door een onschuldig dier. Een soort wat Jezus uiteindelijk deed.
Ik hou van dieren, dus als ik zou weten dat er een onschuldig, kerngezond dier voor mij in stukken gehakt zou moeten worden omdat ik gezondigd had, zou ik alles op alles zetten om niet te zondigen. 
En gewoon zo’n dier als lekker geurtje aan God geven daar zou ik toch problemen mee hebben. Waarom vraagt God dat? Terwijl Hij Zelf de dieren geschapen heeft, en Hij vertelt ons ook dat we goed voor onze dieren moeten zijn. Eigenlijk kan Hij dat toch alleen vragen als Hij weet dat deze dieren op een nog veel betere plaats komen?
Menselijke gedachten............”Mijn gedachten zijn niet jullie gedachten. Mijn wegen zijn hoger dan jullie wegen” Gods wegen zijn vaak onbegrijpelijk voor ons.
Ik ben in ieder geval dankbaar dat Jezus gekomen is en de schuld voor eens en voor altijd heeft betaald. Ik ben blij dat ik geen koeien meer hoef te slachten of vogels hun kop af hoef te rukken.
“Dank U Heer, dat U zelf met een oplossing kwam, een oplossing voor iedereen, ook voor de mensen die geen kuddes vee hebben waar ze uit kunnen putten”
‘Het geslachte Lam’ Wat hebben die woorden me altijd tegen de borst gestuit. Beeldspraak. Beeld...spraak, ik zie alles altijd zo voor me. De in stukken gehakte dieren op het altaar, het bloed wat er aan de zijkant afdruipt. De angstige ogen in de onschuldige koppen. Zo levend, zo dood. Voor een lekker geurtje. Ik kan er maar beter niet over nadenken.
Jezus is bij God in de hemel. Ik hoop dat al die dieren daar ook zijn. De mens volgde Gods regels bij het offeren op, maar als ze niet gezondigd hadden en gewoon meteen Gods Woord toegepast hadden, had heel die slachtpartij niet nodig geweest.          Een onschuldige jouw straf laten dragen omdat jij te beroerd bent om je aan de wet te houden. Tien simpele regeltjes. Kan ik het? Kon ik het? Nee, ik heb ze ook overtreden. Ik heb ook een Onschuldige voor mij laten sterven omdat ik te beroerd was om me aan die tien simpele regeltjes te houden.
Zo zie je maar............... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten