vrijdag 28 september 2012

SCHIJN BEDRIEGT



Soms, vrij regelmatig de laatste tijd vraag ik me af of mensen gek geworden zijn. Maar je mag niet oordelen, alhoewel ik er nu achter ben dat als je dat oordelen ‘je mening’ noemt het wel is toegestaan.
Ik ben dus van mening dat er hele gekke mensen zijn. Vanmorgen hoorde ik bijvoorbeeld bij Koffietijd dat er in Amerika een explosieve groei van 30% cosmetische operaties onder vrouw is die zich aan hun tepels laten opereren. Deze vrouwen willen namelijk constant stijve tepels. En uiteraard is de verwachting dat deze hype ook naar Nederland zal komen.
Ook hoorde ik dat de moordenaars van een kindje van drie jaar werden vrijgesproken maar dat kwam omdat niet kon worden bewezen dat deze ouders de mishandeling hadden gepleegd. De oma van de peuter had diverse malen aan de bel getrokken bij jeugdzorg, maar ach de ouders leken zo oprecht.
Het verdere spannende nieuws was dat de iphone 5 vanaf vandaag in Nederland te koop is en er rijen mensen voor de Mac stores staan te wachten. Sommigen sliepen er zelfs. Hij is er trouwens vanaf 659 euro.

Waarom ik dit schrijf?  Gewoon zomaar, want ik las vanmorgen Genesis 13, het stuk waar Abram en Lot besluiten ieder in een ander deel van het land te gaan wonen, en Lot kiest ook voor wat mooi lijkt.

Abram en Lot zijn zo rijk geworden en hun veestapel zo groot dat ze niet meer samen in hetzelfde gebied kunnen blijven, er is te weinig gras voor het vee. Abram zegt: ‘Lot we zijn broeders en ik wil niet dat er wrevel tussen ons ontstaat dus we kunnen beter het land verdelen.’ Abram doet dan een heel mooi gebaar naar Lot, hij zegt ‘kies jij maar welk stuk je wilt dan neem ik de rest’. Lot kiest, zonder gĂȘne meteen het mooiste en schijnbaar beste stuk. 

Maar daar kom je vaak bedrogen mee uit, want het is niet al goud wat blinkt. In dat mooie stuk land liggen namelijk Sodom en Gomorra twee zeer zondige en verderfelijke steden, en precies daar zet Lot z’n tent op. Blijkbaar trekt zonde aan want uiteindelijk verhuist Lot zelfs en gaat in Sodom wonen. Maar helaas, waar je mee omgaat word je mee besmet en je oogst wat je zaait, zo ook Lot die verder niet echt een leuk leven heeft. Hij dacht het beste, het meeste en het mooiste te kiezen maar hij raakte daarmee juist alles kwijt. 

Abram echter, die niet vertrouwde op wat er het mooiste uitzag maar wist dat God hem kon zegenen waar hij ook was kwam veel beter terecht. Toen Lot en hij nog maar net uit elkaar waren zei God al: ‘Abram, kijk eens om je heen, al het land wat je ziet geef ik aan jou en je nakomelingen, voor altijd’.

Blijkbaar waardeert God het heel erg als je op Hem vertrouwt in plaats van op wat er mooi uitziet, want: schijn bedriegt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten