zaterdag 21 juli 2012

ALS EEN MUG EEN OLIFANT WORDT


Soms heb je van die stukken in de Bijbel waar je in eerste instantie niet veel van snapt maar waar je later, als je er eens over nadenkt, juist veel van leert.
Richteren 20 is zo’n stuk vind ik. Een bizar verhaal. De bijvrouw van een Israëliet is door Benjaminieten verkracht tot ze dood is. De Israëlieten komen als één man bij elkaar, ze vragen de Benjaminieten de daders uit te leveren, wanneer deze dit weigeren gaan de Israëlieten naar God en vragen Hem om raad. God zegt hen tegen hen op te trekken en de strijd aan te gaan. Het gevolg is: nog grotere schade, ze verliezen 22.000 man.
In vers 22 staat dan: Maar het volk vatte moed, zij stelden zich opnieuw op voor de strijd, op de plaats waar zij zich de vorige dag voor de strijd hadden opgesteld. Ze trokken op en huilden voor het aangezicht van de Heere. Zij raadpleegden de Heere en zeiden: Zal ik opnieuw de strijd aanbinden? En de Heere zei: Trek tegen hen op.
Ze vragen dus voor een tweede keer raad aan God en God zegt: ‘Ja, trek tegen hen op’
Het gevolg? Nog 18.000 man dood.
Dan trekt het hele volk naar het huis van God, ze huilen, ze vasten, ze brengen God offers en ze raadplegen God weer. Ze vragen: ‘Zal ik nog eens ten strijde trekken, of zal ik ervan afzien?’ En God zegt: ‘Nee, want morgen zal Ik je de overwinning geven’
Dit vind ik dus echt een bizar verhaal. Die mensen gaan drie keer naar God om te vragen wat ze moeten doen. Ze doen niet hun eigen zin maar vragen aan God wat ze moeten doen.
‘Ik heb een probleem, moet ik de strijd er tegen aangaan of niet? Ik heb een vijand, moet ik die vijand proberen te verslaan of niet?’ en God zegt: ‘JA, ga die vijand verslaan.’
Ik denk dat als je een issue in je leven hebt en je vraagt God om raad en je volgt die raad dan ook op en je pakt het probleem aan dat je dan ook ergens verwacht dat dat zal lukken. 
Maar de eerste dag verliest het volk hier 22000 man en de dag daarop nog eens 18000 en pas de derde keer overwinnen ze.
Zou ik de strijd ook nog een tweede keer aangaan, en een derde keer, of zou ik na de eerste keer al opgeven? Zou ik zeggen: ‘Nou Heer, eerst was er 1 vrouw dood en nu al 22000 man. Eerst had ik een probleem maar nu heb ik een drama!’?
Ik leer hier wel twee dingen uit. Dat een strijd ook al zegt God dat we hem aan moeten gaan niet altijd meteen gewonnen is en als dat dan zo is dat we niet meteen op moeten geven. Het volk bleef naar God gaan. De eerste dag huilend, de tweede weer huilend maar ook gingen ze vasten en brachten God offers en ze bleven God om raad vragen: ‘Heer wat moet ik nou doen, moet ik die strijd nou nog een keer aangaan of moet ik het nu maar opgeven?’ En God zegt: Nee, je gaat er weer voor.
Eigenlijk zegt God: Je blijft gewoon net zolang die strijd aangaan tot je hem gewonnen hebt, je geeft gewoon niet op. Je geeft niet op!
En dan, als het volk weer ten strijde trekt staat er: ‘Toen versloeg de Heere Benjamin voor de ogen van Israel’ 
Conclusie: 
Blijf altijd doen wat God zegt hoe rottig de situatie er ook uitziet en geef nooit op!

1 opmerking:

  1. Lieve Jenneke,
    Ik zit in de auto, terug van een heerlijke vakantie. Nog 900km te gaan.
    Ondertussen lees ik je stukje van vandaag. Ik lees het stukje voor aan mijn man. we zijn onder de indruk hoe jij van die lastige stukken uit de bijbel kan ombuigen naar vandaag.
    Net als het stuk van gister over Daniel. Een stuk om over na te denken en toe te passen in de nieuwe peride die voor mij ligt. Net als mijn voornemen om elke dag je mooie overdenkingen te lezen en uit te leven.

    BeantwoordenVerwijderen