maandag 2 juli 2012

IK ZAL BIJ JE ZIJN


Gistermiddag was geen leuke middag, het was zelfs een hele nare middag. Het ging weer heel slecht met mijn oudste zoon en ik dacht ‘Heer ik kan dit echt niet, hoe kunt U nou van mij verwachten dat ik dit kan?’
En hoe gaaf is God dan als je je hulp bij Hem zoekt en in Zijn Woord gaat lezen.
Mozes stelde deze vraag namelijk ook aan God, hij zei ‘Maar wie ben ik? Hoe kunt u nou van mij verlangen dat ik dit kan?’ (Ex.3:11)
Gods antwoord is simpel: ‘Ik zal bij je zijn’ (Ex.3:12)
Dat is de sleutel. Dit geldt namelijk ook voor ons als wij voor een onmogelijke taak staan: ‘Ik zal bij je zijn’
Mozes staat voor een menselijkerwijs onmogelijke taak, daarom zegt hij ook tegen God: ja maar Heer, wie ben ik? Hoe kunt U nu van mij verwachten dat ik dit kan?
Ik denk dat ook wij soms voor iets staan wat in onze ogen onmogelijk is. Zoals ik nu bijvoorbeeld met Dennis, maar ieder zal zo zijn eigen iets hebben, een faillissement, een ziekte, relatieproblemen, wat dan ook. Er zijn legio situaties in het leven van mensen waarbij ze zullen denken “ dit kàn ik gewoon niet. Heer U ziet toch dat ik totaal ontoereikend ben, hoe kunt U dit nou van me vragen?’
Gods antwoord is simpelweg: Ik ben met je.
God reist als het ware met je mee. Je zult die reis door de wildernis moeten maken, maar God zegt: Ik ben bij je. 
Je hoeft alleen maar te volgens. God was er in een wolk en in een vuurkolom, Hij ging altijd voorop, Hij wees de weg, Hij gaf aan: ‘Hier moet je rusten. Laten we hier maar even blijven, kom hier maar even op krachten, ontspan hier maar even.’ En daarna trok Hij weer verder. En elke keer als er een tekort was of een probleem of een crisis dan was God daar met een oplossing. Er was geen eten, God gaf manna. Er was geen drinken, God gaf water. God voorzag in alles wat er nodig was tijdens de reis.
‘Maar Heer, wie ben ik? Hoe kunt u van mij verwachten......?’
Van mij, ietepieterige, kleine, ontoereikende Jenneke (of hoe je ook heet)
‘Ik kan dit toch helemaal niet God, die taak is toch veel te groot voor mij?’
Ik denk dat wat we moeten doen in situaties als deze is vertrouwen en loslaten. 
Weten ‘Ik ben ontoereikend, ik kan dit helemaal niet, maar God is bij me, Hij gaat voor me uit, Hij wijst de weg’
Hoe moeilijk de situatie ook is, hoe enorm iets ook lijkt, Hij zegt: IK zal bij je zijn.
‘Maar God, wie ben ik, hoe kunt U van mij verwachten......’
Ik zal bij je zijn.’ 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten