woensdag 11 juli 2012

'JOB' VRIENDSCHAP


Vannacht had ik weer best last van m’n voet. Eind vorig jaar ben ik gestruikeld en heb toen zo’n beetje alle botjes in m’n voet gebroken en soms heb ik daar nog steeds een beetje last van.
Aan struikelen kun je meestal niks doen. Iedereen is in z’n leven weleens gestruikeld. Je doet het eigenlijk nooit expres, je let even niet op, je kijkt even ergens anders naar, je stoot ergens tegenaan en je struikelt, soms zelfs over je eigen voeten, zoals ik dus.
Ik was met Fred aan het winkelen, m’n veter raakte los, daar struikelde ik over en viel, hard. Gelukkig was Fred erbij die me omhoog hielp en me ondersteunde met verder lopen. Ik had me zo bezeerd dat ik zelf niet meer gewoon kon lopen, hooguit wat strompelen. 
Zo kun je ook mentaal struikelen. In je leven kun je soms ook weleens even niet goed opletten of even ergens anders naar kijken. Je kunt een stomme zet doen, je kunt een keer een stomme opmerking maken, je kunt een keer ergens intrappen, je kunt een keer de kleine lettertjes niet zien, er kan gewoon een keer iets gebeuren in je leven waardoor je struikelt. Je verwacht geen gevaar, je bent gewoon aan het leven en dan onverwachts ligt er ineens iets op je pad en je struikelt erover.
Dan is het gaaf als je een vriend hebt, en liefst een vriend als Job. Job helpt vrienden die struikelen omhoog.
Job 4:4 ‘Je woorden hebben hen die struikelden omhoog geholpen en je hebt hun knikkende knieën nieuwe kracht gegeven’
Job heeft niet meteen z’n oordeel klaar: ‘Ja stomkop kijk dan ook waar je loopt! Eigen schuld moet je maar opletten!’ En Job negeert ook niet dat mensen struikelen. Dat zie je ook wel gebeuren, als je op straat loopt en je ziet iemand struikelen, gauw net doen of je het niet ziet, snel de andere kant op kijken en doorlopen. Dat doet Job niet, in plaats daarvan helpt hij omhoog en bemoedigt. Hij spreekt moed in en nieuwe kracht, hij zorgt ervoor dat ze weer verder kunnen met hun leven.
God zegt van Job: ‘Hij is de beste man op aarde, zoals hij is er niemand anders’ (Job 1:8)
God was duidelijk in Z’n nopjes met Job, Hij vond hem DE beste man op aarde!
Als je struikelt en flink valt kun je maar amper verder lopen, je hebt pijn en je knieën knikken van de schrik. Fysiek maar ook mentaal.
Job spreekt herstel, hij bemoedigt, wijst op mogelijkheden, hij richt mensen op, helpt ze omhoog, zet ze weer met beide benen op de grond, hij spreekt mogelijkheden, hij zorgt ervoor dat ze weer sterk zijn en door kunnen met hun leven.
Dat is nog eens een gave vriend! ‘De beste man op aarde’ zegt God.
Zo’n vriend wil ik wel en zo’n vriendin zou ik willen zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten