maandag 23 juli 2012

DE NAAKTE WAARHEID



Gisteren een preek over 1 Korintiers 12, waar ik van de week toevallig ook al over schreef. Hoe wij allemaal samen het lichaam van Christus zijn. Net zoals ons lichaam bestaat uit lichaamsdelen, zo bestaat Christus lichaam uit ons. Met Hem als hoofd. Toch weer een nieuwe dimensie voor mij. Lily belichtte allerlei aspecten maar een ervan trok mijn speciale aandacht: de verschillende denominaties. Lily vertelde dat er hier alleen in Nederland al wel 400 verschillende kerken zijn en dat we niet elkaars concurrent zijn maar gewoon allemaal onderdeel van Jezus lichaam en dus juist elkaars aanvulling en versterking.
De kerk, dat zijn wij als persoon, allemaal een deeltje van God. Gods lichaam heet dus kerk, zoals ons lichaam, lijf heet.
Nu komen wij samen in een gebouw en dat gebouw noemen we meestal ook kerk, dus vandaar de verwarring. De mensen van de kerk, Gods lichaam, zitten dus in het gebouw kerk.  Dat is net zoiets, vind ik, als dat ons lichaam in kleren zit. En inderdaad maakt het helemaal niks uit wat ik aan heb, ik blijf gewoon wie ik ben en al m'n lichaamsdelen ook. Of ik nou een spijkerbroek aan heb of een chique jurkje, ik ben in het ene niet beter dan in het andere, ik zie er alleen anders uit. Niet beter, niet slechter, alleen anders.  Het is niet zo dat m'n voeten in gympen ineens minder bij m'n lichaam horen dan in pumps. Ik kan zowel op gympen als op pumps de goede richting op lopen. 
Want daar gaat het om: welk hoofd staat er op ons lichaam, wie bepaalt de richting?
Het is gaaf om te weten dat het God niet om de ‘kleding’ gaat maar om wat er in zit, het gaat niet om het ‘dak’ maar om wie eronder zit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten