vrijdag 6 juli 2012

VOLG JE HART!


Vakantietijd, de tijd waarin ik denk aan mijn moeder.
Ik heb net Jacobus 4 gelezen. Jacobus spreekt me aan. Hoofdstuk 4 gaat weer over oordelen. We moeten elkaar niet oordelen dat is onze taak niet, dat doet God wel. Onze taak is God te gehoorzamen, dat is alles. Wat me trof is de laatste zin:
Remember, it is sin to know what you ought to do and then not do it. ( Onthoud, het is zonde te weten wat je moet doen en het dan vervolgens niet te doen)
Als ik over zonde denk, denk ik altijd aan de dingen die ik verkeerd doe. Maar dit gaat nog een stapje verder; zonde is niet alleen datgene wat ik verkeerd doe, het is zelfs wat ik niet doe, wat ik na laat te doen terwijl ik weet dat ik het zou moeten doen.
Zonde = je doel missen. Om ons doel te bereiken moeten we inderdaad dingen doen, actie ondernemen. Als we dat niet doen en gewoon op de bank blijft zitten, bereiken we zeker ons doel niet, missen we ons doel en dat is zonde.
Ons hart vertelt ons wat we zouden moeten doen maar soms hebben we daar helemaal geen zin in en en negeren we ons hart. Ik heb dat ook regelmatig. Soms zijn het kleine dingen maar soms is het ook levens veranderend. In 1999 overkwam me dit en de gevolgen zijn enorm. Vincent was 14 jaar en we zouden samen op vakantie gaan. De avond van tevoren ging ik nog even naar mijn moeder om afscheid te nemen. Ze voelde zich niet lekker, beetje grieperig, eigenlijk niets bijzonders maar iets in me zei me dat ik niet op vakantie moest gaan.Zij zei: “ ach kind, dat heb ik zo vaak, over een paar dagen ben ik weer beter”. En het leek ook heel overdreven om voor een verkoudheid thuis te blijven. De vakantie was geboekt, de tickets lagen in de la, maar toch....                                                                                                      Het gevoel dat ik niet moest gaan was bij mij zo sterk dat ik ‘s nachts Vincent nog wakker maakte en hem vroeg of hij het heel erg zou vinden om thuis te blijven en niet op vakantie te gaan. Wat verwachtte ik nou? Natuurlijk vond hij het erg, hij was een kind en we zouden naar Spanje gaan. Hij verheugde zich er al weken op. Dus..............we gingen.
Die vakantie overleed mijn moeder, terwijl ik in Spanje zat. Luister altijd naar je hart, het is God die de dingen erin legt. Het is de Heilige Geest die tot je spreekt. Hou je hart zuiver en luister ernaar. God zegt: “ Bescherm je hart boven alles, het is de bron van je leven”
Ik ben enig kind, mijn vader was drie jaar eerder al overleden. Mijn moeder overleed zonder een dierbare bij haar. Ik luisterde niet naar mijn hart en de gevolgen zijn levens veranderend!

2 opmerkingen:

  1. Wat moet dat moeilijk geweest zijn voor je! Mooi hoe je dit beschrijft.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel Mirjam. Het was idd moeilijk en een goede les! Leuk dat je m'n blog leest trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen