vrijdag 20 juli 2012

MIJN KEUS? GODS GUNST


Toen ik vanmorgen in het boek Daniel las moest ik ineens terug denken aan gisteren toen ik in Breda was en keek naar alle winkelende mensen, enthousiast over al het moois in de etalages en nu nog in de uitverkoop ook. Ikzelf hou ook nogal van winkelen en laat me regelmatig verleiden tot het kopen van allerlei van dat moois. En ik ben er ook van overtuigd dat God ons ook alle moois van de wereld gunt,maar Daniel liet me vanmorgen wel iets zien.
Daniel wordt als balling aan het hof van de koning gehaald en de koning wil hem graag tot een van de hunne maken. Hij biedt hem zijn voeding en kennis aan. Daniel zegt echter nee tegen deze overheerlijke spijzen en fonkelende wijn. Hij zegt dat hij zich er niet mee wil verontreinigen en alleen zal eten wat God hem aanbied. Daniel houdt het bij Gods voeding en Gods onderwijs.
Het uiteindelijke gevolg van deze keuze is dat hij wordt overladen met vele, grote geschenken en dat hij heerser wordt over heel Babel en opperhoofd van alle wijzen van Babel.
Ik vind dit echt een voorbeeld van hoe de wereld nu is en de keuze die wij daarin hebben. Een wereld die zoveel te bieden heeft aan moois en lekkers en kennis en overvloed. Allemaal dingen die God ons heus gunt en heus wil dat wij ervan kunnen genieten en ons ook zeker wil geven. De vraag is denk ik alleen: willen we ze in plaats van wat God ons te bieden heeft? Waar gaat onze voorkeur naar uit? Wat is onze eerste keus: God of de lekkernijen van de wereld?
Daniel koos onvoorwaardelijk voor God en zelfs de koning zegt dat Daniel tien keer voortreffelijker is dan alle geleerden van het land.
Daniel is balling onder een vreemde koning in een vreemd koninkrijk maar hij bleef leven volgens de principes van zijn Koning, wat wijsheid, inzicht, rijkdom en heerschappij tot gevolg had.
Wij zijn eigenlijk ook een soort ballingen die leven onder een vreemde koning in een vreemd koninkrijk die ons een van de hunne wil maken, maar ook wij kunnen ervoor kiezen te blijven leven volgens de principes van ons Gods Koninkrijk.
Ook wij kunnen kiezen voor Gods ‘voeding’ en ongetwijfeld zal ook voor ons het gevolg wijsheid, inzicht, rijkdom en heerschappij zijn.
Er staat dat Gods gunst op Daniel was. Gaaf om te weten dat wanneer ik ga voor God,
Zijn gunst op mij is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten