donderdag 19 juli 2012

BODY PERFECTION


Vandaag is weer mijn schrijfdag bij ‘Inspire’ en gelukkig werd ik daar ‘inspired’. Toen ik zomaar wat zat te kijken naar al die verschillende mensen moest ik denken aan 1 Korintiërs 12 waarin God alle Christenen samen vergelijkt met Zijn lichaam. 
Hij zegt: Kijk nou eens naar je eigen lichaam wat bestaat uit allemaal aparte lichaamsdelen en organen. Om dit lichaam als totaal optimaal te laten functioneren moet alles in dat lichaam gezond zijn. Als er één deeltje ongezond is heeft je lichaam daar als geheel last van en functioneert het niet meer optimaal. Daarom doen we er ook alles aan om als we iets mankeren dit zo snel mogelijk weer te laten genezen. Dat snappen we allemaal en daar zijn we het allemaal mee eens.
Hoe komt het dan dat het ineens zo moeilijk is om het toe te passen als het om een groter lichaam gaat? God zegt: zoals bij jouw lichaam ieder deeltje hoort bij jouw lichaam, zo bestaat Mijn lichaam uit jullie allemaal, jullie zijn Mijn lichaamsdelen, dus als er een van jullie ziek of geblesseerd  is functioneert Mijn lichaam niet goed. En omdat God ernaar verlangt en streeft wel goed te kunnen functioneren zou dus ook alles in het werk gesteld moeten worden dat deel te genezen. Maar dat gebeurt heel erg vaak niet.
Dat komt denk ik omdat de ‘lichaamsdelen’ onderling er niet zo’n last van hebben als één deel niet goed functioneert. Toen mijn voet gebroken was had mijn arm daar bijvoorbeeld geen last van en m’n ogen ook niet en m’n mond niet of m’n oren, maar mijn lichaam in z’n totaliteit wel, doordat mijn voet gebroken was kon de totaliteit van mijn lichaam niet goed functioneren. Ik kon nog steeds m’n haren wassen, met vriendinnen koffie drinken, lezen etc., ik werd alleen belemmerd in m’n lopen en ik denk dat dat de issue is als er iemand van Gods kinderen, een handicap heeft, pijn heeft, verdriet heeft dan heeft een ander deel daar niet zo heel erg veel last van maar God wel, want wij zijn Zijn lichaam, als een deel niet goed functioneert kan God niet goed functioneren. 

Ons doel is juist Gods werk te zien manifesteren in deze wereld en om deze wereld een almachtig God te laten zien. Maar als God bestaat uit zieke en gehandicapte lichaamsdelen dan kan God niet goed functioneren. 
Dat geeft ons meteen zelf de verantwoordelijkheid om als lichaamsdeel gezond te blijven.  Als we een oog zijn dat we naar het goede blijven kijken, als we een oor zijn we naar het goede blijven luisteren, als we een mond zijn dat we het goede blijven spreken, als we een voet zijn dat we stevig zullen blijven staan en in de goede richting blijven lopen.
In eerste instantie hebben wij de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat wij als lichaamsdeel van God gezond blijven, en daarnaast, als een ander lichaamsdeel om wat voor reden dan ook toch ziek of gehandicapt wordt we dit deel verzorgen en helpen weer beter te worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten