maandag 16 juli 2012

WEER ETEN


Het valt niet mee om je kind zo down en zo zonder enige levensvreugde of toekomstverwachting te zien. Het valt niet mee om niet te weten wat te doen en niks weten te zeggen.
Een paar zinnen die ik gisteravond opschreef en waar ik mee in slaap viel.
Ik denk dat iedereen weleens in een situatie zit waarin je gewoon niet weet wat je moet zeggen , je piekert, je maalt, je hersens kraken maar je weet het gewoon niet. De ander stort misschien een woordenvloed over jou uit, kwetsende woorden, beangstigende woorden, hartverscheurende woorden en jij zit alleen maar te denken:’ Wat moet ik in hemelsnaam terug zeggen?’.
Uiteraard heeft God hier weer het perfecte antwoord op. Ik las het vanmorgen in The Everyday Life Bible, in het boek Ezechiël.
God zegt daar dat we niet bang moeten zijn voor de woorden die anderen spreken, en dat wij ten alle tijden Zijn woorden tegen hen moeten blijven spreken, of ze het nou willen horen of niet. Tegen Ezechiël, en misschien ook wel tegen ons zegt Hij zelfs: Eet Mijn Woord op, doe je mond open en Ik voer je Mijn woorden. Weet je dat Hij zelfs Ezechiëls tong aan z’n gehemelte plakte zodat hij niet zijn eigen woorden zou kunnen spreken? Ik denk dat God wel weet dat wij vaak allerlei goedbedoelde onzin uitkramen om de ander te helpen, zomaar wat zeggen omdat we eigenlijk niet weten wat we moeten zeggen. In bepaalde situaties helpt maar één ding, en dat is Gods Woord.
God stuurt Ezechiël hier naar de opstandige gevangenen met z’n tong aan z’n gehemelte geplakt en Hij zegt: ‘Als Ik spreek zal Ik je mond openen.  En dan moet  je tegen de mensen zeggen:' Dit is wat de Heer zegt, laat wie het wil horen ernaar luisteren en wie het niet wil horen, die luistert maar niet.’
God maakt hier duidelijk dat het onze taak is Zijn woord te spreken tegen mensen die gevangen zitten in een situatie en opstandig zijn of verdrietig en geen uitweg of oplossing zien. Gods Woord is leven, altijd! Leven en liefde, acceptatie, vergeving, nieuwe kansen, mogelijkheden. 
Wij moeten het vertellen opdat die ander het weet en we hoeven niet bang te zijn geen woorden te kunnen vinden want God zelf zal onze mond openen.
Wat de ander er vervolgens mee doet, dat is zijn eigen keuze.

Wat een gave bemoediging weer, een goed begin van mijn dag!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten