zaterdag 7 juli 2012

SLAGINGSGARANTIE


Heel vaak neem ik me van alles voor: minder kleren kopen, gezonder eten, eindelijk m'n boek eens afmaken, sporten- of op z'n minst bewegen, geen verkeerde dingen zeggen enz.  Maar ik merk dat het vaak heel erg moeilijk is me er ook altijd aan te houden.

Jozua 1 Houd je vóór alles vastberaden en standvastig aan de wet. Houd je daar altijd aan en wijk er op geen enkele manier van af, opdat je in alles wat je doet zult slagen.
Leg dat wetboek geen moment terzijde en verdiep je er dag en nacht in, opdat je je aan alles houdt wat er in geschreven staat. Dan zal alles wat je onderneemt voorspoedig verlopen.
Ik gebied je dus: wees vastberaden en standvastig, laat je door niets weerhouden of ontmoedigen, want waar je ook gaat de Heer je God staat je bij.
Wees vastberaden en standvastig.
God zegt hier in één hoofdstuk drie keer dat we vastberaden en standvastig moeten zijn. Blijkbaar weet Hij dat dat vaak een probleem voor ons is om niet op te geven, nooit!
Het is DE voorwaarde om te slagen in alles wat we doen.
Jozua moet hier een land innemen. Hij moet er binnen trekken en elke vijand die hij tegenkomt verslaan. Wij hebben ook vaak land in te nemen, gebied te veroveren en vijanden te verslaan. In ons geval zijn dat meestal geen mensen. In ons geval kan dat van alles zijn: verkeerde gedachten, angst, ontmoediging.
‘Ik kàn het niet’, ‘Ik wil het niet’ of juist ‘  Ja maar ik wil zo graag....’. We zijn te moe of we hebben geen zin, het wordt te moeilijk, we moeten teveel moeite doen.
Maar als we willen slagen in alles wat we doen noemt God hier vier voorwaarden:
  1. Kennis van Zijn Woord (leg het geen moment terzijde, verdiep je er dag en nacht in)
  2. Het standvastig
  3. en vastberaden toepassen
  4. Je realiseren dat God je bijstaat waar je ook gaat.
Ons grootste voorbeeld is natuurlijk Jezus. 
Hij werd verleid, misleid, ontmoedigd, ontkent, zwart gemaakt, uitgelachen, bespot, afgewezen en in de steek gelaten.
Hij kende liefde, verdriet, medelijden, woede, en angst.
Maar Hij was altijd standvastig en vastberaden in het toepassen van Gods Woord. Het gevolg was dat Hij wonderen kon verrichten en Hij slaagde in alles wat Hij ondernam.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten